خانه / مسائل فنی / سخت‌افزار و تجهیزات / توصیه‌هایی جهت خنک نگه داشتن تجهیزات ماینینگ در طول فصل گرما

توصیه‌هایی جهت خنک نگه داشتن تجهیزات ماینینگ در طول فصل گرما

سلام.

با توجه به فرارسیدن دوران گرما درخواست‌هایی داشتم از کاربران مبنی بر این که چطور میشه کارت‌ها و ایسیک ها رو خنک‌تر نگه داشت.

احتمالا برای شما هم این اتفاق افتاده که در شروع کار ماینینگ این کار براتون خیلی هیجان انگیز به نظر می‌رسیده ولی کم کم که مشکلاتی نظیر گرما، گرد و خاک و … پیش اومده عملا باعث کلافگی شما شده. من مواردی که به ذهنم می‌رسه رو طی چندین نکته بهش اشاره می‌کنم (و شاید بعدا این پست رو باز هم آپدیت کنم مواردش رو)

 

1. دمای محیط رو کاهش بدید و گرما رو از اطراف دستگاه دور کنید:

یکی از عوامل موثر در خنک موندن دستگاه شما درجه حرارت محیط هستش. این کار رو میشه با استفاده از یک فن، پنکه ساده و یا استفاده از کولرها انجام داد. استفاده از کولرهای گازی به شرط این که خنک کنندگی بالا، پرتاب باد قدرمند و مصرف برق به صرفه‌ای داشته باشن، توصیه میشه. کولر آبی هم قابل استفاده اس! بله به شرط این که رطوبت محیط کنترل بشه و هوای دمیده شده توسط کولر با سرعت و کارایی بالایی از محیط خارج بشه (محبوس نشه). و طبق جستجویی هم که کردم در خیلی از فارمهای بزرگ خارجی از سیستم کولینگ آبی (تبخیری) برای هوای فارم استفاده میشه (و دیتا سنترها). به خصوص این که کولرهای آبی به دلیل داشتن فن حلزونی پرتاب باد زیادی هم دارن و با قدرت میتونن هوای گرم رو از محیط اطراف ریگ ها دور کنن. در موقع استفاده از کولر آبی دقت کنید کولر از فاصله کمتر از 2-3 متر به دستگاه نزنه و حتما دقت کنید که رطوبت نسبی محیط اطراف دستگاه بالاتر از 70% نره. کنترل میزان رطوبت یکی از باید های استفاده از سیستم های خنک کننده تبخیری هستش.

بیشتر بخوانید: دمای قسمت‌های مختلف کارت‌ها، روش های مونیتور کردن دمای هسته، مموری‌ها و VRMها، مواردی که باید قبل خرید فن مناسب در نظر گرفت

 

2. گردگیری، گردگیری، گردگیری:

رسیدیم به گرفتاری اصلی. توی فصل تابستون به علت این ذرات معلق محیطی به شدت افزایش پیدا می‌کنن و همچنین برای خنک شدن محیط عملا اکثر اوقات از هوای خارج استفاده میشه و محیط ایزوله ای نداریم، توصیه میکنم هر 2 هفته یکبار در مناطق پر گرد و غبار و یک ماه یک بار در مناطق کم گرد و غبار با باد، خاکی که بر روی هیت سینک های دستگاه نشسته رو خارج کنید. این کار تاثیر خیلی خوبی در خنک موندن کارت ها میشه که به نوبه خودش مصرف برق رو هم کاهش میده. برای باد گرفتن داخل دستگاه‌ها نیاز به چیزی دارید که باد رو با فشار زیاد از یک نقطه خارج کنه. کمپرسور های باد گزینه‌های مناسبی هستن ولی برای جاهایی که تعداد بالایی کارت داشته باشن. برای کاربران خانگی و مینی فارم ها دمنده (blower)های دستی گزینه های خوبی هستن. یا جاروبرقی هایی که حالت دمنده هم دارن. اگر این موارد رو هم نداشتید با یک سشوار هم میشه این کار رو انجام داد.

همینطور بهتره همیشه جایی که تجهیزات ماینینگ رو نگهداری می‌کنید هم با استفاده از جاروبرقی با تجهیزات دیگه از خاک و غبار عاری نگه دارید، چون نیمی از خاکی که داخل دستگاه ها میره از اطراف بلند میشه.

 

3. بهینه سازی کارت‌ها:

یکی از مواردی که شاید مشکل اصلی خیلی ها هستش اینه که کارتها رو بهینه سازی نمیکنن. یا از سیستم عامل ها یا درایورهایی استفاده میکنن که عملا کارایی لازم جهت کنترل موارد تولید گرما در کارت رو ندارن. برای مثال اکثر کارت ها بر روی اکثر سیستم عامل های لینوکسی کنونی (تاریخ پست) به علت ایراد درایور AMD ولتاژ داده شده براشون اعمال نمیشه و خب همین قضیه باعث میشه که کارت با حداکثر حالت ممکن برق مصرف کنه. مصرف برق بالاتر در حالتی که کارت عملکرد ثابتی داره مساوی است با تولید گرما. بنابراین با یک اورکلاک مناسب و استفاده از سیستم عاملی که واقعا ولتاژ رو اعمال میکنه میتونه راهگشا باشه. برای این که ببینیم ولتاژ مورد نظر ما اعمال میشه یا نه بهترین کار اینه که یک پاورمتر یا آمپرمتر تهیه کنیم و مصرف برق کارت‌های خودمون رو به طور واقعی ببینیم، چون خیلی از مواقع اعدادی که سنسورها به ما نشون میدن نمایانگر مصرف واقعی نیستن. دقت کنید که می‌تونید مقداری به دما و درصد فن خودتوت اضافه کنید برای فصل گرم. برای مثال اگر در طول زمستان با فن 45 دما رو 55 نگه میداشتید، میتونید طی دوره گرما با فن 55-65 درصد دما رو تا 60 درجه کنترل کنید. منظورم اینه که لازم نیست حتما دما همون 55 نگه داشته بشه یا فن ها دور پایین سابق استفاده بشن.

بیشتر بخوانید: مقدمه‌ای بر اورکلاک کارت‌های گرافیک به منظور ماینینگ، طریقه مدیریت دمای قسمت های مختلف کارت

 

4. فاصله کارت‌ها رو تا جای ممکن زیاد کنید:

دقت کنید که این وظیفه سیستم کولینگ خود کارت هستش که دما رو کنترل کنه. در صورت نزدیک بودن کار‌ها به همدیگه، گرما در فضای کوچک‌تر ایجاد شده و نسبت حجم هوای در گردش اطراف ریگ کاهش پیدا میکنه و در نهایت هوای خنک کمتری به سیستم کولینگ کارت‌ها میرسه. همچنین در صورت نزدیک بودن کارت‌ها به همدیگه عملا فضای مکش کارت دوم، بک پلیت (بورد) داغ کارت اولی خواهد بود (به همین ترتیب الی آخر). بنابراین کارت دوم عملا به جای هوای خنک محیط هوای داغ اطراف کارت اولی رو به داخل خودش می‌کشه. حداقل فاصله لازم برای کارتهای با قطر 4 سانتی متر 12 سانتی متر هستش، یعنی فاصله بستن پیچ گرافیک تا پیچ گرافیک بعدی حداقل 12 سانتی متر باید باشه. طبق همین مقیاس یک فریم با طول 120 سانتی متر مناسب برای 10 عدد کارت هستش نه بیشتر.

تا جای ممکن از کیس‌ها برای ریگ استفاده نکنید. این کیس‌ها عموما برای سرورهای محاسبات گرافیکی طراحی شدن. توی این سرورها عموما اتفاق نمیوفته که کارت برای مدت چندین روز روی لود 100% فعالیت کنه (برخلاف تجهیزات ماینینگ). همچنین کارتهایی که در این سرور‌ها استفاده میشن عموما تغییراتی در سیستم‌های کولینگ ایجاد میشه. برای مثال برعکس اکثر کارتهای مورد استفاده در ماینینگ که از نوع Non-Blower/Open Coolers این دسته از کارتها یا به سیستم Blower/Closed Coolers مجهز هستن یا به کل برای کارت‌ یک هیت سینک بسیار بزرگ در نظر گرفته میشه و کارت‌ها با جریان هوای شدید کیس سرور خنک میشن. نمونه یکی از این سرورهای محاسبات گرافیکی رو در عکس زیر می‌تونید مشاهده کنید:

 

بیشتر بخوانید: انواع سیستم های کولینگ کارت‌های گرافیک / کیس یا فریم؟

 

 

5. تعویض خمیر سیلیکون:

اگر شما تعدادی کارت رو برای مدت بیشتر از 6 ماه داشتید و کم کم احساس می‌کنید یکی از کارتهای شما با وجود تنظیمات مشابه با بقیه، اختلاف دمای خیلی فاحشی داره، احتمالا نوبت اون رسیده که خمیر حرارتی کارت مورد نظر رو تعویض کنید. دقت کنید که اکثر خمیر سیلیکون های موجود در بازار از کیفیت کافی برخوردار نیستن و بارها مشاهده شده که بعد از تعویض خمیر اوضاع دمای کارت بدتر از قبل شده! در هنگام خرید خمیر حرارتی حتما دقت کنید که خمیر مورد نظر رسانایی حرارتی بالایی داشته باشه. در حال حاضر در بازار ایران خمیر های دیپ کول Z9 و Noctua NT-H1 گزینه های مناسبی به نظر می‌رسن.

اگر این مطلب برای شما مفید بود می‌توانید برای تشکر به آدرس‌های زیر ارز دیجیتال ارسال نمایید:

ETH, ETC, UBQ:
0x2E32cC6301BFD64359484C4D015BE9f66Ed58ec2

XMR:
48dw6v23itw5ACYkv4PZ1pKvEuLVnYNEvQxga5uQgyuEdbzBxy6Xb2WX1mTvD1mECzGCo9vFvA7iCN72iYatuXuuCoxM1Ci

همچنین ببینید

آموزش ماینینگ با نرم‌افزار نایس‌هش، قسمت اول

۶ نظر

  1. ممنون خیلی عالی بود

  2. سلام
    برای اینکه دستگاهام و خنک نگه داره میخوام از کولر آبی استفاده کنم، حالا سوالم اینه که بطور مستقیم باید باد به ماینرها بخوره یا اینکه کانال انتقال هوای کولر رو باید با زاویه بگذارم؟

  3. سلام من تازه کارت دست دوم rx 580 sapphire netro plus را تهیه و به کامپیوتر وصل کردم ودرحالت عادی باید حدود ۲۵ Mh/s را بدهد ولی کلیمور را اجرا کردم وهشریت را ۱۰ Mh/s میده وفقط دروسط کار چندبار به ۲۷ Mh/s رسید و مجددا برگشت به ۱۰ وبعد از آن اورکلاک کردم والان Mh/s 11.5 رانشان میده لطفا مشکل ازکجاست وراهنمای فرمایید آیا کارت خرابه که هشریت را کم نشان میده یا ….. ممنون

    • بهت انداخته کارت رو
      این کارت باید تا ۶۰ مگاهش بکشه
      دسته دوم هرگز نخر مخصوصا کارتهایی که برای ماین محبوب هستن

    • سلام عزیز
      مشکل از درایور نصب شده هست
      حتما باید درایور بلاک چاین رو نصب کنید
      هنگام نصب درایور بلاک چاین،اینترنت رو قطع کنید چون اینترنت وصل باشه به طور اتومات آخرین نسخه درایور کارت گرافیک نصب میشه که باعث میشه هشریت ۱۰ مگاهش بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *