خانه / مسائل فنی / طریقه مد بایوس و فلش کارت‌های AMD برای ماینینگ

طریقه مد بایوس و فلش کارت‌های AMD برای ماینینگ

مد بایوس یعنی چی؟

مد بایوس (bios mod) یعنی تغییر دادن در بایوس کارت‌های گرافیک. فایل بایوس در اصل مجموعه دستوراتی هستش که به گرافیک میگه در شرایط مختلف چطور عمل کنه. حالا ما تغییراتی که ایجاد می‌کنیم در این جهت هستش که بتونیم از کارت‌ها هش‌ریت بیشتر در عین فشار کمتر به کارت بگیریم. روش‌های مختلفی در اینترنت وجود داره برای این کار که بعضی از اونها ممکنه خیلی ریسکی و خطرناک باشه به خصوص برای کاربران مبتدی. به صورت کلی در modify کردن بایوس برای ماینینگ عملا تنها کاری که ما انجام میدیم تغییر در تایمینگ های مموری‌ها هستش. در فایل بایوس به جز بخش تایمینگ مموری‌ها بخش های برای ولتاژ و غیره هم وجود داره ولی توصیه میکنم اگر بلد نیستید این بخش ها چی هستن به باقی اعداد کاری نداشته باشید! چون این موارد رو بعدا با نرم افزار های اورکلاک میشه بدون خطر تغییر داد. تایمینگ‌های مموری ها در اصل به کارت فرمان میدن که در فرکانس‌های مشخص چطور کارشون رو انجام بدن.

 

آیا از بایوس‌های مد شده موجود در سایت‌هایی مثل Anorak استفاده کنیم خوبه؟

من به شدت توصیه می‌کنم این کار رو انجام ندید. توی این بایوس ها تغییراتی در مموری تایمینگ‌ها و ولتاژها اعمال شده. برای مثال:

  • ولتاژ به 900 میلی ولت کاهش پیدا کرده چون اونها نمی‌دونن آیا کارت شما روی 850 یا 800 میلی ولت هم کار میکنه یا نه.
  • فرکانس هسته بین محدوده 1100 تا 1200 کاهش پیدا کرده.
  • TDP(W) حدودا 20% کاهش پیدا کرده ولی اگر شما از نرم افزارهای اورکلاک استفاده کنید عملا این تنظیمات اثری نخواهد کرد.

تنظیمات بایوس های انوراک به صورت خیلی خیلی عمومی و غیر اختصاصی ایجاد شده برای همین شما نمی‌تونید اطمینان حاصل کنید که بایوس دانلود شده درست کار خواهد کرد. و اگر کار کنه آیا بایوس مورد نظر بهترین کارایی (بیشترین هشریت، کمترین دما و مصرف) رو به شما خواهد داد یا خیر. برای همین توصیه نهایی من این هستش که خودتون مد بایوس رو انجام بدید روی بایوس های اصلی کارت ها.

در نهایت درسته دو تا کارت یک شکل داریم ولی ممکنه بایوس های متفاوتی داشته باشن! یا حتی دو تا کارت با بایوس یکسان در نهایت هش ریت متفاوتی ایجاد کنن. چون به نظر من هر کارت یک شخصیت خاص خودشو داره که کیفیت بورد قطعات، تفاوت‌های ریز در پردازنده گرافیکی، کیفیت و نوع مموری‌ها، کیفیت و نوع مموری کنترلر و … در این ایجاد شخصیت متفاوت در دو کارت دقیقا یکسان دخیل هستن.

 

طریقه مادیفای کردن بایوس کارت‌های گرافیک برای ماینینگ:

مرحله 1. تشخیص مموری تایپ و ذخیره فایل بایوس اریجینال

الان که تا حدودی با اصول مد بایوس آشنا شدید میریم سراغ مراحل کار. آخرین ورژن نرم افزار GPU-Z رو از اینجا دانلود کنید. نرم افزار رو اجرا کرده و توی صفحه تک تک کارتها (قسمت 1 تصویر) مشخصات کارت به خصوص نوع مموری‌ها (قسمت 2 تصویر) رو چک کنید. اگر کارت خاصی مموری متفاوتی داشت بهتره سیستم رو خاموش کنید و اون کارت رو جدا کنید تا بعدا با کارت‌های شبیه به خودش فلش بشن. دقت کنید که کارت های 8 گیگ 2 نوع متفاوت مموری دارن که معمولا یک نوعشون رو میشه فقط از اینجا چک کرد.

برای ذخیره فایل بایوس اصلی روی قسمت 3 تصویر کلیک کرده و روی save to file کلیک کنید. فایل بایوس رو جوری نامگذاری کنید که اشتباه گرفته نشه بعدا. برای مثال XFX RX 580 8GB Samsung Micron Original.rom یا مثلا MSI RX 470 4GB Samsung Original.rom. دقت کنید حجم فایل بایوس ذخیره شده چقدر هست، چون بعدا حجم فایل بایوس تغییر داده شده هم باید دقیقا همون میزان کیلوبایت باشه.

مرحله2. مد کردن بایوس ذخیره شده

آخرین ورژن پلاریس بایوس ادیتور (مخصوص ماینینگ) رو از اینجا دانلود کنید. بهتره قبل از اجرای این برنامه گزینه هایSecureBoot / Activate CSM رو از داخل تنظیمات UFEI بایوس مینبورد غیر فعال کنید. از داخل پوشه دانلود شده، فایل PolarisBiosEditor.exe رو اجرا کنید. اول یک صفحه کامند سیاه باز میشه بعد یک پیام از توسعه دهنده که yes رو بزنید تا صفحه پلاریس ادیتور باز بشه. از بالای صفحه روی گزینه OPEN BIOS کلیک کنید و فایل بایوس ذخیره شده خودتون رو باز کنید.

ما عملا فقط با قسمت 8، 9، 10 کار داریم ولی راجع به سایر قسمت ها هم یه توضیح مختصر میدم:

  1. در این قسمت اطلاعات ساخت کارت گرافیک نوشته شده.
  2. توی این قسمت حداکثر میزان فرکانس مموری‌ها و هسته تعریف میشه.
  3. توی این قسمت تنظیمات دما و فن‌ها وجود داره.
  4. این قسمت پاور استیج‌های هسته کارت گرافیک از P0 تا P7 وجود داره. این قسمت به کارت میگه که توی فرکانس های مختلف با چه ولتاژی به هسته کارت برق برسونه.
  5. این قسمت پاور استیج های مموری‌ها وجود داره که در بعضی کارت‌ها P0 و P1 و در بعضی P2 هم وجود داره. مثل شماره 4 هستش ولی در مورد مموری ها.
  6. این قسمت در مورد برقرسانی کارت و یک سری دماهای بحرانی کارت اطلاعات وجود داره.
  7. این قسمت مشخصات مموری‌ها هستش. در مورد گرافیک های 8 گیگ میشه هر 2 نوع مموری کارت رو اینجا مشاهده کرد. که توی این عکس سامسونگ و مایکرون هستن.
  8. قسمت اصلی کارت که تغییرات مورد نیاز ما توش اعمال میشه اینجا هستش. در این قسمت یک سری فرکانس وجود داره و جلوی این فرکانس یک سری اعداد و ارقام وجود داره که بهشون timing starp میگن. این اعداد و ارقام به مموری ها میگن که مثلا توی فرکانس 1125 مگاهرتز چجوری عمل کنه یا توی فرکانس 2000 چجوری عمل کنه. در مورد گرافیک های 8 گیگ دو سری فرکانس وجود داره که با شماره 1 و 2 مشخص شدن و برای دو نوع مموری موجود در کارت هستن.

خب حالا روی دکمه شماره 9 کلیک کنید. روی پیام هایی که میاد ok بزنید. الان تایمینگ‌های مموری های شما برای ماینینگ تغییر پیدا کرد. روی دکمه شماره 10 کلیک کنید و با یه اسم متفاوت از بایوس اصلی ذخیره کنید. برای مثال XFX RX 580 8GB Samsung Micron Modded.rom.

 

مرحله سوم. فلش بایوس مد شده بر روی کارت ها

در این مرحله توصیه می‌کنم درایور نصب شده رو با DDU پاک کنید (الزامی نیست). چون بعضا مواردی رو مشاهد کردم که درایور توی فلش کردن کارت‌ها تداخل ایجاد کرده. برای فلش کارت ها نیازی به درایور ندارید و ویندوز هم سریعتر لود میشه.

آخرین ورژن نرم افزار AMD/ATI ATIFlash رو از اینجا دانلود کنید. فایل رو از حالت فشرده خارج کنید. داخل پوشه 2 تا فایل EXE وجود داره. یکی به اسم ATIWinflash.exe که اکثر شما احتمالا باهاش کار کردید و کارت‌ها رو دونه دونه با این نرم افزار فلش کردید. یکی فایل AtiFlash.exe که حالت صفحه کامند داره و من با این نرم افزار آموزش میدم. این نرم افزار قابلیت اینو داره که شما 10 تا کارت رو همزمان فلش کنید.

روی فایل AtiFlash.exe راست کلیک کنید به properties رفته و از قسمت compatibility گزینه Run this program as an administrator رو تیک بزنید و apply و ok کنید. فایل بایوس مد شده رو داخل پوشه ATIFlash بریزید و به bios.rom تغییر نام بدید.

توی قسمت سرچ ویندوز Notepad رو سرچ کنید و برنامه رو باز کنید. دستورات زیر رو در notepad کپی کرده و به هر تعداد کارت گرافیک که دارید میتونید از انتهای دستورات بردارید. برای مثال اگر شما 8 عدد کارت دارید فقط لازم هستش که دستورات تا شماره 7 کپی بشن. یا برای مثال اگر 6 عدد کارت دارید دستورات تا شماره 5 کپی بشن.

AtiFlash.exe -p 0 bios.rom &
AtiFlash.exe -p 1 bios.rom &
AtiFlash.exe -p 2 bios.rom &
AtiFlash.exe -p 3 bios.rom &
AtiFlash.exe -p 4 bios.rom &
AtiFlash.exe -p 5 bios.rom &
AtiFlash.exe -p 6 bios.rom &
AtiFlash.exe -p 7 bios.rom &
AtiFlash.exe -p 8 bios.rom &
AtiFlash.exe -p 9 bios.rom &
pause

از منوی بالای notepad روی گزینه File و سپس Save As بزنید. در قسمت پایین صفحه باز شده برای ذخیره سازی روی گزینه Save as type کلیک کرده و به All Files تغییر بدید. اسم فایل رو با پسوند bat ذخیره کنید. برای مثال flash.bat . حالا فایل bat ساخته شده رو داخل پوشه ATIFlash بریزید و روش کلیک کنید تا اجرا بشه.

فایل bat  هر دفعه یک بار و به تعداد کارتها نرم افزار AtiFlash.exe رو اجرا میکنه.نرم افزار اجرا شده اول مشخصات کارت رو بررسی میکنه و در صورت یکسان بودن بایوس موجود در کارت و بایوس مد شده شروع به فلش کردن کارت می‌کنه.

بعضیا به دستورات یک f- اضافه میکنن برای فلش کردن، که توصیه نمی‌کنم. این دستور در اصل force flash (فلش زورکی!) میکنه و اگر بایوس انتخابی شما با بایوس کارت همخوانی نداشته باشه هم کارت رو فلش میکنه، که میتونه باعث آجر (brick) شده کارت شما بشه.

 

مشکلاتی که ممکنه در موقع فلش کردن کارت ها پیش بیاد:

  • شما ممکنه در موقع فلش پیام ID mismatch مشاهده کنید. این پیام به این دلیل مشاهده میشه که بایوس مورد نظر شما با کارت مورد نظر همخوانی نداره. البته مواردی مشاهده کردم که رایزر توی ایجاد این ارور تاثیر داشته و با تعویض رایزر روی اسلات مادربورد یا در نهایت تعویض خود رایزر این مشکل حل شده.
  • شما ممکنه پیامی با مضمون ROM file could not be read مشاهده کنید. که این پیام هم عموما به علت رایزر هستش. شما میتونید با تعویض اسلات/رایزر یا اتصال کارت مستقیم بر روی مادربورد، کارت مورد نظر رو بدون مشکل فلش کنید.
  • اگر پیام هایی مبنی بر the error on 4000 or 8000 bytes wrong size مشاهده کردید 2 حالت وجود داره:
    • یا دارید فایل بایوس رو در کارت اشتباه میریزید. برای مثال فایل بایوس 256 کیلوبایتی رو داخل کارت 512 کیلوبایتی میریزید یا برعکس. حجم بایوس در بعضی کارتهای قدیمی تر عموما 512 کیلوبایتی هستش که دقیقا همون مدل کارت ساخت جدیدتر بایوس 256 کیلوبایتی داره و شما ممکنه در فلش کردن بایوس دقیقا همون مدل کارت ولی با سایز متفاوت دچار مشکل بشید.
    • یا در موقع ذخیره سازی فایل های بایوس در GPU-Z یا پلاریس بایوس ادیتور مشکلی پیش اومده و فایل ذخیره شده دچار اشکال شده.
  • بعد از فلش شدن کارت‌ها و بالا اومدن ویندوز (یا بعد/هنگام نصب درایور در صورت پارک کردن درایور)، ویندوز دچار بلو اسکرین میشه. این یعنی احتمالا بایوس اشتباهی در کارت فلش شده. عجیبه ولی ممکنه!
  • بعد از بالا اومدن ویندوز، کارتها توی device manager شناخته نمیشن. اگر سری کارت های 470 و 570 دارید (در موارد خیلی نادر 480 و 580) و کارت های شما مد بایوس شده باشن از قبل باید توی این مرحله کارت ها رو به سیستم بشناسونید. توی این مرحله باید از AMD/ATI Pixel Clock Patcher (همون atikmdag-patcher) استفاده کنید. بعد از اجرای برنامه شما یک سری پارامتر می‌بینید که جلوشون زده found، روی yes کلیک کنید. در نهایت یه مسیج میده که Driver successfully patched and signed. سیستم رو ریبوت کنید و مشکل برطرف میشه.

این هم یک آموزش مد بایوس بدون دردسر و ایجاد ریسک های غیر ضروری بود که به راحتی قابل انجام هستش.

 

اگر این مطلب برای شما مفید بود می‌توانید برای تشکر به آدرس‌های زیر ارز دیجیتال ارسال نمایید:

ETH,ETC, UBQ: 0x2E32cC6301BFD64359484C4D015BE9f66Ed58ec2

XMR: 48dw6v23itw5ACYkv4PZ1pKvEuLVnYNEvQxga5uQgyuEdbzBxy6Xb2WX1mTvD1mECzGCo9vFvA7iCN72iYatuXuuCoxM1Ci

 

 

همچنین ببینید

آموزش ماینینگ با نرم‌افزار نایس‌هش، قسمت اول

۲۰ نظر

  1. سلام وقت بخیر
    من rx470 mining edition ایسوز رو مود بایوس با این روشی که گفتید زدم ولی بعد انجام کار درایور نصب نمیشد دیگه تا اینکه دوباره برگردوندم به بایوس قبل!!الان چیکار بباید کنم تا درست بشه؟

    • احتمالا کارتهای شما با هم متفاوت هستن. همیشه قبل از فلش کردن کارت ها همه کارت ها رو چک کنید که همه مشخصاتشون یکی باشه. این rx470 mining edition فقط مدل کارت شماس که ممکنه مموری و … باقی چیزها فرق داشته باشه و این مشکلات پیش میاد.

      • اقا راه افتاد قضیه در ضمن گرافیک یدونه فعلا بیشتر ندارم اونم ۵۷۰ هست.
        مود کردم بایوسو و الان همه چی اوکی هست ولی اتریوم استخراج نمیکنه و سیستم هنگ میکنه کلا و هیچ کاری نمیشه کرد!!
        میخاستم بدونم میشه جوری مود کرد که رو مونرو استخراج با این کارت بالای ۱ کیلو هش بشه یا نه؟

      • سلام آیا اگر دستگاه بیارم خدمتتون با تقدیم هزینه میتونید مود کنید، خودم تلاش کردم ولی نشد

  2. سلام دوست عزیز
    من قصد داشتم از آموزش شما استفاده کنم.
    کارت من MSI Vega 64 هست.
    ولی نرم افزار پولاریز پچر میگه پشتیبانی نمیشه!
    باید چطور پچش کنم؟
    چون مشکل خاموش شدن کارت رو در حین ماین کردن دارم!

  3. سلام من.بایوس r9 270x hawk رو میخواستم تو سایت ها هست ۱۲۸ کیلوبایت ولی میگن ۲۵۶ کیلو میخواد

  4. سلام داداش خدا خیر دنیا و آخرتت بده واسه این مطلب مفیدی که گذاشتی

    من طبق یه آموزشی که تو یوتوب دیده بودم با نرم افزار PolarisBiosEditor یه سری تغییرات توی timing starp کارت گرافیکم واسه هشریت بیشتر ماینینگ دادم(البته قبلش یه Backup از بایوس اورجینال کارت گرافیک گرفتم) و با نرم افزار atiflash تغییرات رو روی کارت اعمال کردم بعد از ریست کردن دیگه کارتم بالا نمیومد. از صبح کلی تو اینترنت واسه حل مشکل گشتم ولی به نتیجه ای نرسیدم تا اینکه آخرشبی سایت شما رو از طریق گوگل دیدم و با استفاده از فایل backup اورجینال که داشتم و دستور AtiFlash.exe -p 0 bios.rom مشکلم حل شد و کارتم کاملا درست شد

    دم شما گرم

  5. سلام، من روی نوتبوکم گرافیک rx580 مموری سامسونگ ۴ گیگ دارم. میخام که آندرولت یا underclock کنم. اما وقتی ئاسه پرمننت شدن underclock ، کلاک رو از ۱۰۷۷ میزارم ۸۴۰ یا کلاک مموری رو از ۲۰۰۰ میزارم ۱۴۰۰ و فلش میکنم، بالا که میاد برگشته روی همون ۱۰۷۷ و ۲۰۰۰ که بوده!!! درصورتیکه با موفقیت فلش میشه!!! ممنون میشم راهنمایی ام کنید.
    من بازی یا ماین نمیکنم و فقط میخام gpu خنکتر باشه. همینقدر که تصویر بده واسه تایپ کردن کافیه، پس اگه اعداد مناسبی هم تو ذهنتون هست بفرمایید که ست کنم.

    این تصویر شرایط را بیشتر توضیح میده:
    http://uupload.ir/files/ujob_lowerclock_question.jpg

  6. سلام . من یک کارت گرافیک RX 570 4GB دست دوم گرفتم که دیدم GPU Clock ش صفره.
    توی برنامه AtiFlash قسمت Active Video Device نوشته ATI Radeon Polaris 10 در صورتی که کارت من Polaris 20 هست.
    این کارت گرافیک درایورش به هیچ وجه نصب نمیشه. فلشش هم میکنم باز هم درست نمیشه. کلا فرکانسش صفره. ممنون میشم راهنمایی کنید.

  7. سلام
    لطفا یکی ورژن پرو نرم افزار بایوس پولاریس ادیتور رو بزاره
    باتشکر

  8. سلام دوستان
    بنده ۸ عدد کارت گرافیک ایسوس rx 580 AMD دارم
    وقتی میرم تو برنامه کلی مور برای ماین کردن،کارت گرافیک اولم فقط ۲۸ مگا هش میده و باقی گرافیک ها ۲۵ بیشتر نمیده،چیکار کنم که همه کارت ها باهم هشریتشون یکی بشه
    ممنون میشم پاسخ بدین

  9. سلام من کارت Rx570دارم که با یه اشتباه بایوس کارت کلا پرید لطفا راهنماییم کنید کارتو دوهفته هستش خریدم ولی دوروزه که راش انداختم
    ممنون میشم راهنماییم کنید🙏🙏🙏🙏🙏

  10. سلام
    ایا میشود مود بایوس رو حذف کرد؟
    rx 570 sapphire هست و بایوس مود شده،بایوس زدم بازم پچ میخواد چطوری بایوس مود رو حذف کنم؟

  11. سلام
    من این مراحل را انجام دادم هیچ مشکل یا ارور پیش نیامد
    بعد از مرحله ۳ سیستم را ریست کردم
    صفحه مشکی
    کلا بالا نمیاد
    با گرافیک آنبرد هم بالا نمیاد
    کارت گرافیک رو فقط باید خاره کنم تا بالا بیاد

  12. من جدا نیاز به کمک دارم
    چند وقت پیش برنامه amdvbflash یک ورژن خراب میده بیرون که وقتی چند گرافیک داری و میخوای بایوس کنی بایوس ها رو جابجا روی گرافیک ها نصب میکنه که شانس من این ورژن من دانلود کردم و ۳ تا از گرافیک هام ریخت بهم

    من حداقل ۱۲ تا سیستم مختلف اورکلاک و برای ماین راه اندازی کردم پس بی تجربه نیستم و از انجایی که تو کار مرتب بودم میدونستم دو تا از گرافیک های من اخرشون w80 و یکی که جدید خریدم w90

    و بعد از بایوس مد کردن دیدم هیچکدام از گرافیک هام بالا نمیاد وقتی به زور گرافیک اوردم بالا دیدم یکی از گرافیک ها w80 و دو تا w90 و فهمیدم که برنامه اشتباه کرده چون از طریق برنامه اگر شما بایوس نامناسب انتخاب کنی اجازه نمیده که نصب کنی مگه اینکه بری تو cmd و فورث فلش بزنی

    خلاصه بعد از کلی ترسیدن که کلی از پولم به فنا رفت ایراد رو متوجه شدم و به صورت فورث فلش بایوس های خودشون نصب کردم اما از اون موقع به بعد مشکل بالا رفتن و کم شدن به شدن هش ریت دارم اما در عوض تصویر میدن و کار میکنند و یکی از گرافیک ها رو که برای بازی استفاده کردم دیدم وسط بازی تصویر گیر میکنه

    دوستان عزیز خدا کنه به مشکل من دچار نشده باشید اما میشه بگید باید چیکار کنم به نصبت فورث فلش گرافیک ها اطمینان دارم چون خیلی با دقت نوشته بودم هر کدوم برای کدوم فایل بایوس هست حتی روی بایوس های شرکتی خودشون که قبلا ذخیر کرده بودم قرار دادم باز مشکل دارم

  13. سلام عزیز خسته نباشید من یه کارت rx ۶۸۰۰ دارم با hive os اوردمش بالا واسه ماین بعد اونجا اومدم اورکلاک کردم متاسفانه بعد از ری استارک کلا دیگه تصویر نمیده روی سیستمای دیگه با ویندوز هم چک کردم اصلا بالا نمیاد حتی توی بایوس یا بوت اول که روشن میکنی سیستم رو هم تصویر نمیده و بوق سلامت هم نمیزنه سیستم
    توروخدا یه راه کار بهم بدین ۴۰ تومن این کارت رو خریدم اشتباه کردم الان توش گیر کردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *