خانه / مسائل فنی / دمای قسمت‌های مختلف کارت‌ها

دمای قسمت‌های مختلف کارت‌ها

توی مبحث دما اول باید ببینیم الگوریتم مورد نظر سکه ما بیشتر از چه بخش هایی از کارت گرافیک بیشتر استفاده میکنه.

برای مثال توی یه سری ارزها مثل بیت کوین (که دیگه ماینینگ با گرافیک توی این الگوریتم توجیهی نداره) که الگوریتمش SHA-256 هستش و یا مثلا یه الگوریتم مثل کریپتونایت (مثل سکه های مونرو، بایت کوین و …) چیزی که خیلی مهم هستش فرکانس هسته و تعداد هسته ها هستش. یعنی شما هرچقدر فرکانس هسته بالاتر و تعداد core هاش بیشتری داشته باشید میتونید محاسبات بیشتری در ثانیه رو انجام بدید. بنابراین توی این ارزها فشار اصلی محاسباتی به روی GPU هستش و این که مموری ها به چه سرعتی اطلاعات رو در اختیار GPU قرار بدن زیاد اهمیت خاصی نداره. بنابراین توی این الگوریتم ها بیشتر نگرانی ما باید معطوف به دمای هسته باشه.

از طرفی در الگوریتم هایی مثل دگرهشیموتو (اتریوم، یوبیک، میوزیک و …) نسبت فرکانس مموری ها به هسته تعیین کننده قدرت نهایی هشینگ هستن. از اونجایی که در پست های قبلی توضیح داده شد توی نسل کنونی گرافیک ها ما عملا نیاز داریم مموری ها رو اورکلاک کنیم. از طرفی چون مموری تا تا حدی میتونن اورکلاک بشن عملا ما نیازی نداریم از همه ظرفیت GPU و حداکثر فرکانس اون استفاده کنیم. بنابراین فرکانس هسته رو تا جایی که مناسب ترین حالت کسر VRAM/GPU رو با بیشترین هش ریت داشته باشیم کاهش میدیم. بنابراین توی این الگوریتم ما فشار رو روی مموری ها میذاریم (اورکلاک میکنیم) و از طرف دیگه قدرت هسته رو هم کاهش میدیم (آندرکلاک).
بنابراین توی این الگوریتم به نسبت GPU، استرس بیشتری به مموری ها وارد خواهد شد و نگرانی اصلی ما باید ابتدا دمای مموری ها باشه و بعد سراغ دمای هسته بریم. نکته ای که اکثر ماینرها بهش بی توجه هستن!

از طرفی در کارت ها ما قطعات دیگری هم داریم که میتونن دچار استرس های گرمایی بشن. برای مثال VRM ها که تنظیم کننده ولتاژ قطعات مختلف کارت هستن، بسته به مصرف برق اجزای مختلف کارت میتونن دمای زیادی ایجاد کنن. که اگر هیت سینک اونها رو پوشش نده و یا کولینگ نداشته باشن میتونن دماهای بعضا بالای 100 درجه رو به راحتی ایجاد کنن.

 

دمای VRM ها در یک کارت سافایر نیترو+ RX 480 بعد از 15 دقیقه پردازش GPU بدون آندرولتاژ و تغییر در فرکانس های هسته و مموری ها. دمای هسته نزدیک به 80 درجه ولی چیزی که نگران کننده تر هستش اینجا دمای VRM ها هستش. (دماهای اصلی قطعات به علت این که از پشت کارت ها تصویربرداری شده احتمالا بالاتر از این عدد هستن)

دمای هسته و مموری ها بر روی سکه دکرید با الگوریتم Blake 14r که توان GPU نقش مهم تری در هشینگ ایفا میکنه. در این گرافیک با توجه به این که سیستم خنک کننده کارت ها با مموری ها کاری ندارن اما مموری ها به نسبت GPU که سیستم خنک کننده کارت داره اون رو خنک میکنه، خنک تر هستن.

دمای هسته و مموری ها بر روی سکه اتریوم با الگوریتم دگرهشیموتو که نسبت VRAM/GPU نقش مهمی در هشینگ ایفا میکنه نه صرفا فرکانس خود هسته. در این حالت همونطور که مشاهده می‌کنید GPU کاملا هم دمای بورد قطعات گرافیکی هستش و این مموری ها هستن که دمای بالای 100 درجه رو دارن تحمل میکنن. با وجود این که کل کارت خنک تر و مصرف کارت کم تر از ماینینگ دکرید هستش.و نکته اصلی دقیقا همینجاس که ماینرها حواسشون رو معطوف به سنسور دمای هسته و آندرکلاک و آندرولتاژ هسته میکنن و از مموری ها که اتفاقا اورکلاک و اغلب دارن با ولتاژ دیفالت کار میکنن غافل میشن.

 

بیشتر بخوانید: انواع سیستم های کولینگ کارت‌های گرافیک

 

اگر این مطلب برای شما مفید بود می‌توانید برای تشکر به آدرس‌های زیر ارز دیجیتال ارسال نمایید:

ETH, ETC, UBQ:
0x2E32cC6301BFD64359484C4D015BE9f66Ed58ec2

XMR:
48dw6v23itw5ACYkv4PZ1pKvEuLVnYNEvQxga5uQgyuEdbzBxy6Xb2WX1mTvD1mECzGCo9vFvA7iCN72iYatuXuuCoxM1Ci

همچنین ببینید

انواع سیستم های کولینگ کارت‌های گرافیک

تقسیم بندی بر اساس نوع سیستم خنک کننده: 1. خنک کننده های هوایی یا Air …

یک نظر

  1. مرسی از مطلب مفید تون
    منم دقیقن به خیلی ها میگم دما مموری از هسته برای اتریوم خیلی مهم تر هست ولی کسی اصلن نمیدونه کارت مموری هم داره
    ی سوال داشتم من خیلی تنظیمات اورکلاک انجام دادم تا رسیدم به این دما :
    دمای هسته ۳۴-۳۷ و دمای مموری ۹۶-۹۸ دمای مموری روی حالت بدون اورکلاک تا ۱۰۴ هم میره ولی دیگه کمتر ازین نمیشد که هشت ریت خوبی بگیرم در اصل باید ۲۰۰ مگاهش بگیرم ولی الان روی ۱۷۰ مگاهش تنظیم کردم آیا این دما برای مموری اسیب میزنه آسیب جدی میزنه؟؟ یعنی منظورم اینه این دما چندماهه کارت از بین میبره یا بیشتر از یکسال کار میکنه؟؟ مدل کارت گیگابایت ۳۰۸۰ بدون چیپ ال اچ آر هست سری اول
    برای خنک کردن چ راه ارزون قیمتی پیشنهاد میدید؟ فن اضاف کنم چکار کنم این دما خیلی رو مخمه ممنون از سایت خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *