خانه / مسائل فنی / انواع سیستم های کولینگ کارت‌های گرافیک

انواع سیستم های کولینگ کارت‌های گرافیک

تقسیم بندی بر اساس نوع سیستم خنک کننده:

1. خنک کننده های هوایی یا Air Cooling
توی این مدل خنک کننده ها با استفاده از جریان باد گرمای ایجاد شده از قطعات گرافیک رو به محیط اطراف انتقال میدیم. برای این که این سیستم بتونه با کارایی مناسب گرما رو از قطعات کارت گرافیک دور کنیم نیاز به یک رسانای گرمایی داریم که گرما رو با سرعت بالا انتقال بده. به این رسانای گرمایی هیت سینک گفته میشه. که معمولا جنسش از آلیاژ آلومینیوم هستش. حالا خود این هیت سینک میتونه به دو دسته تقسیم بشه:

الف. هیت سینک هایی مستقیما با قطعات ایجاد کننده گرما در تماس هستن.
ب. هیت سینک هایی که با استفاده از heat pipe ها به قطعات ایجاد کننده گرما متصل میشن.

این لوله های انتقال گرمایی توسط فرآیند تبخیر در یک طرف لوله و میعان در طرف دیگر لوله میتونن گرما رو به صورت بسیار سریع و موثر از منبع گرما به انتهای لوله که هیت سینک قرار داره انتقال بدن. البته در حال حاضر اکثر قریب به اتفاق کارت های گرافیک از لوله های انتقال گرما بهره میبرن ولی باز هم دقت لازم رو در هنگام خرید (به خصوص در مورد کارت های ضعیف تر) داشته باشید. چون هیت سینک های نوع الف قدرت خنک کنندگی مناسبی به خصوص در استفاده مداوم برای ماینینگ ندارن.

 

مورد بعدی در این سیستم های خنک کننده هوایی نوع فن و سیستم جریان هوا توی این کارت ها هستش. که معمولا به 2 دسته زیر تقسیم بندی میشن:

1. Non-Blower/Open Coolers
2. Blower/Closed Coolers

الف. Non-Blower/Open Coolers
ب. Blower/Closed Coolers

برای کسایی که میخوان از گرافیک استفاده گیمینگ داشته باشن و کارت قراره داخل کیس قرار بگیره شاید مورد دوم مناسب تر باشه. چون هوای گرم خارج شده از کارت از پشت کیس خارج خواهد شد. ولی در کل طبق بنچمارک هایی که صورت گرفته کارتهای با سیستم کولینگ بسته (ب) به طور کلی چند درجه گرم تر از کارت های اپر ایر (الف) هستن. علاوه بر این کارت های دارای سیستم کولینگ دمنده (ب) عموما صدای بیشتری تولید میکنن.

بنابراین برای ماینینگ که ما از کارت استفاده مداوم داریم بهتره از سیستم های کولینگ نوع الف استفاده کنیم که معمولا هم کارایی بهتری در خنک کردن کارت دارن، هم صدای کمتری تولید میکنن (به خصوص اگر تعداد کارت بالا باشه این موضوع صدا بیشتر به چشم میاد) و این که اکثرا دارای دو عدد فن هستن. علاوه بر این ها چون ریگ های ماینینگ اکثرا به صورت اپن فریم ساخته میشن بنابراین نگرانی خاصی جهت جمع شدن هوای گرم خارج شده از کارت درون کیس (محوطه بسته) نخواهیم داشت.

 

سطح پوشش هیت سینک

همونطور که توی پست های قبلی راجع به دما توضیحاتی رو دادم و عکس های ترموگرافیک که از کارت ها گذاشتم، توی ماینینگ ما علاوه بر هسته کارت که معمولا کولینگ مناسبی دارن و سازنده ها تمرکزشون رو بر خنک کردن اون قسمت معطوف میکنن ما استفاده مداومی از قسمت های دیگه کارت مثل مموری ها (VRAM) و مدارهای تنظیم کننده ولتاژ (VRM) داریم. بنابراین خیلی مهم هستش که ما این قطعات رو هم خنک نگه داریم.

کارت هایی که هیت سینک هاشون با پد سیلیکونی مموری ها و VRMها رو هم پوشش بدن گزینه های مناسبتری برای ماینینگ هستن تا اونهایی که هیت سینک فقط هسته رو پوشش میده.به خصوص در الگوریتم هایی مثل دگرهشیموتو که سرعت مموری عامل مهمی در محاسبات هشینگ هست، مموری ها رو اورکلاک میکنیم و فشار زیادی روی اونها اعمال میشه و گرمای بسیار شدیدی توی مموری ها ایجاد میشه. مموری ها اگر به وسیله ای خنک نشن بسته به او رکلاک و گرمایی که تولید میکنن بعد یه مدتی ممکنه از خراب شدن مموری ها (از کار افتادن کارت گرافیک) یا کاهش کارایی مموری ها و در نتیجه افت هش ریت رو شاهد باشیم.
بنابراین در مموری هایی که گرمای اونها کنترل نمیشه بعد مدتی اورکلاک ناپایدار میشه و به اجبار باید کلاک مموری ها رو کاهش بدیم. که این مساوی هستش با کاهش قدرت هش ریت کارت. پس این نکته مهم هستش که یا باید سیستم کولینگ کارت ها خودشون مموری ها رو بتونن خنک کنن یا ما با استفاده از کلاک مناسب مموری ها، فن ها، سیلیکون پدها و یا هیت سیتک های مجزا بتونیم دمای مموری ها رو کاهش بدیم.

سطح پوشش Heatsink

 

2. خنک کننده های مایع یا اصطلاحا Water Cooling

این نوع خنک کننده ها رو میشه گفت در حال حاضر بهترین هستن از لحاظ قدرت خنک کنندگی. سیستم به این صورت هستش یه شلنگ مایع خنک رو به سمت محل گرما میاره و بعد از برخورد مایع با گرما، یک شلنگ دیگه مایع گرم شده رو به سمت رادیاتور خارجی میبره تا اونجا با استفاده از باد فن ها، مایع مورد نظر برای برگشت به محل تولید گرما خنک بشه.

سیستم های کولینگ لیکوئید هم میتونن توسط سازنده روی کارت ها ارائه شده باشن مثل کارت بالایی که RX VEGA هستش و همینطور عکس وسط. یا میتونن توسط سازنده های سیستم های کولینگ ارائه شده باشن و شما بعدا روی کارت گرافیک سوار کنید مانند عکس پایینی. یا در حالت خیلی پیشرفته تر میشه یک سیستم لوله کشی برای کل سیستم کامپیوتر ایجاد کرد. این سیستم های کولینگ در عین کارایی بالا، عموما صدای کمتری هم تولید میکنن ولی نکته مهم این سیستم های کولینگ برای ماینینگ هزینه بالای قطعات اونها هستش که این سیستم های کولینگ رو برای استفاده ماینینگ در حال حاضر در دسته به صرفه نبودن طبقه بندی میکنه.

Water Cooling

بیشتر بخوانید: دمای کارت‌ها

 

اگر این مطلب برای شما مفید بود می‌توانید برای تشکر به آدرس‌های زیر ارز دیجیتال ارسال نمایید:

ETH, ETC, UBQ:
0x2E32cC6301BFD64359484C4D015BE9f66Ed58ec2

XMR:
48dw6v23itw5ACYkv4PZ1pKvEuLVnYNEvQxga5uQgyuEdbzBxy6Xb2WX1mTvD1mECzGCo9vFvA7iCN72iYatuXuuCoxM1Ci

همچنین ببینید

مواردی که باید قبل خرید فن مناسب در نظر گرفت

1. دمای گرافیک چند هست؟ آیا ما اصلا نیازی به فن اضافه داریم یا نه؟ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *