خانه / تعاریف و اصطلاحات / آموزش رمزنگاری و بلاکچین / معرفی پروتکل MTProto (پروتکل رمزنگاری جدید شبکه پیامرسان تلگرام)

معرفی پروتکل MTProto (پروتکل رمزنگاری جدید شبکه پیامرسان تلگرام)

تلگرام برای ایجاد یک ارتباط ایمن و سریع از پروتکل قدرتمند MTProto استفاده می‌کند. این پروتکل برای نرم افزاهای موبایلی طراحی شده است که از طریق API به سرور متصل می شوند و باید به این نکته هم توجه کرد که یک مرورگر به عنوان اپلیکیشن موبایل قلمداد نمی شود.

این پروتکل توسط نیکلای دورف (برادر سازنده تلگرام) بر مبنای رمزنگاری EAS256 (رمزنگاری متقارن)، رمزنگاری RSA 2048 بیتی (Rivest–Shamir–Adleman) (رمزنگاری نامتقارن)، الگوریتم هشینگ SHA256 (همان الگوریتم هشینگ دیتای مورد استفاده در بلاکچین بیت کوین) و در واقع بر پایه پروتکل تبادل کلید دیفی-هلمن (Diffie–Hellman key exchange)، جهت ایجاد یک ارتباط امن و بسیار سریع در تلگرام معرفی شده است. تمام پیام‌های متنی و صوتی، Emojiها، استیکرها، فیلم‌ها و عکس‌ها بر اساس این پروتکل به صورت End to End رمزنگاری می‌شوند. در واقع تنها چیزی که مالکان سرور های پراکــسی “ام تی پروتو” میتوانند ببینند، آی پی آدرس هایی هستند که به پراکــسی متصل شده اند، آنها نمی توانند اطلاعات دیگری از حساب شما دریافت کنند.

این پروتکل در واقع به سه بخش مستقل تقسیم بندی می شود:

High-level component (API query language): روشی است که ب موجب آن درخواست های API و پاسخ های سرور به پیام های باینری (صفر و یک) تبدیل می شوند.
Cryptographic (authorization) layer: روشی است که در آن پیام ها قبل از اینکه وارد پروتکل انتقال داده ها شوند رمزنگاری می شوند.
Transport component: پروتوکل حمل و نقل داده ها از طریق یکی از پروتکل های شبکه مانند: HTTP, HTTPS, TCP, UDP

این پروتکل، در سال ۱۹۷۶ توسط دو دانشمند رمزشناس به نام‌های ویتفیلد دیفی و مارتین هِلمن طراحی شده و در قالب یک مقالهٔ علمی منتشر گردیده است. مطرح شدن این پروتکل، گام مهمی در معرفی و توسعهٔ رمزنگاری کلید نامتقارن به حساب می‌آید. به عنوان مثال از روش تبادل کلید دیفی – هلمن در سکرت چت ها و نشست های تلگرام استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: توضیحات MTProto Mobile Protocol توسط سایت تلگرام، داده هشینگ کریپتوگرافیک (رمزنگاری درهم‌سازی شده) چیست؟

اگر این مطلب برای شما مفید بود می‌توانید برای تشکر به آدرس‌های زیر ارز دیجیتال ارسال نمایید:

ETH, ETC, UBQ:
0x2E32cC6301BFD64359484C4D015BE9f66Ed58ec2

XMR:
48dw6v23itw5ACYkv4PZ1pKvEuLVnYNEvQxga5uQgyuEdbzBxy6Xb2WX1mTvD1mECzGCo9vFvA7iCN72iYatuXuuCoxM1Ci

همچنین ببینید

ماینینگ چیه و دقیقا چیکار میکنه؟

از اونجایی که ارزهای رمزنگاری شده (cryptocurrency) عموما غیرمتمرکز (decentralized) هستن و برای ادامه بقا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *