خانه / تعاریف و اصطلاحات / آموزش رمزنگاری و بلاکچین / ریون‌کوین Ravencoin (RVN) چیست؟ راهنمای ماینینگ ریون‌کوین

ریون‌کوین Ravencoin (RVN) چیست؟ راهنمای ماینینگ ریون‌کوین

به لطف تولید انبوه دستگاه‌های ایسیک جدید، کریپتوکارنسی روز به روز از حالت غیرمتمرکز شکل متمرکز به خودش داره میگیره. الگوریتم هایی هایی که روزی برای مقابله با ایسیک‌ها به وجود اومدن مثل دگرهشیموتو (اتریوم و …)، کریپتونایت (سکه مونرو، الکترونیوم، بایت کوین و …)، اکویی‌هش (زیکش و …) هم جدیدا خودشون قربانی ایسیک ها شدن. بعد از الگوریتم کریپتونایت اینبار الگوریتم ایکویی هش که یکی از آخرین الگوریتم‌های مقاوم در برابر ایسیک بود هم براش ایسیک ساخته شد. بله انتماینر Z اونم نوع مینی. (ببین نوع غیر مینی چه خواهد بود!)

البته تیم این سکه ها هم خارج گود ننشستن که داستان رو نظاره کنن و با دادن آپدیت (هاردفورک) سکه مورد نظر رو از چنگال ایسیک ها دوباره بیرون کشیدن (خیلی هم حماسی :)) ). برای مثال مونرو و الکترونیوم هارد فورک دادن تا این سکه ها با ایسیک های کنونی قابل ماین نباشه. همین امر باعث شد یک تیم از برنامه نویسان تصمیم بر ایجاد یک الگوریتم جدید بگیرن که با GPU/CPU راحتتر ماین بشه تا با ایسیک. این داستان کوتاهی از پیدایش سکه جدیدی به نام رِیون‌کوین در 3 ژانویه 2018 بود. این سکه مبتنی بر الگوریتم آنتی ایسیک X16R کار میکنه که جامعه توسعه دهنده قوی داره و همینطور متن باز (open-source) هستش و باعث میشه افراد بیشتری بتون نتوی توسعه این پروژه سهیم باشن.

 

چی باعث میشه ریون‌کوین ضد ایسیک تر باشه؟

در سال 2014 یه کوین به اسم اکس کوین معرفی شد یک ماه بعد اسمش رو کردن دارک کوین و بعد 1 سال اسمش به دش (Dash) تغییر پیدا کرد که به گفته تیم توسعه دهنده اش مخفف Digital Cash هستش. این سکه جز Privacy Coinها محسوب میشه و از الگوریتم X11 استفاده میکنه که در حال حاضر ایسیک پروف نیست ولی زمانی این سکه ایسیک پروف بود. X11 یعنی این سکه از 11 الگوریتم هشینگ متفاوت به صورت زنجیر وار استفاده میکنه! (مثلا cubehash، shabal، echo، blake، sha512 و غیره) که باعث میشد توسط ایسیک های اون زمان قابل ماین نباشه. ولی بعدش یه سری برادران چینن موفق شدن یک سیستم مولتی الگوریتم بسازن و به این صورت اولین ایسیک برای دش ساخته شد.

ریون‌کوین در واقع نسخه بهبود یافته ای از سکه دش به حساب میاد و از الگوریتم تغییر یافته X15 استفاده میکنه که اجازه میده بهش مقاوم تر به ایسیک (ASIC-resistant) باشه. توسعه دهندگان ریون‌کوین با مطالعه اتفاقاتی که برای سکه دش پیش اومد موفق شدن که نقطه ضعف الگوریتم X11 رو پیدا کنن، که اون چیزی نبود جز به ترتیب بودن الگوریتم های هشینگ، یعنی همیشه با یک الگوریتم شروع میشد و با یک الگوریتم به پایان می‌رسید. این حالت منجر به این شد که توسعه دهنگان الگوریتم X16R بیان به جای استفاده از ترتیب مشخص به الگوریتم ها ترتیب تصادفی بدن! به همین خاطر ماینینگ الگوریتم X16R برای کارتهای گرافیک و سی‌پی‌یو راحتتر از ASIC خواهد بود.

الگوریتم های هشینگ ریون‌کوین همان الگوریتم های اثبات شده X15 + SHA512 می‌باشد ولی ترتیب این الگوریتم ها بر اساس هش بلاک قبلی تغییر می‌کند. این تغییر ترتیب باعث نمی‌شود که امکان ساخت ایسیک غیرممکن باشد ولی این باعث می‌شود که ایسیک ایجاد شده سازگار با ورودی های جدید باشد، که اینکار برای CPU/GPU بسیار راحتتر از ایسیک خواهد بود. -تیم ریون‌کوین

شما می‌تونید برای درک بهتر این الگوریتم وایت‌پیپر مربوط به اون رو مطالعه کنید.

مشخصات ریون‌کوین:

  • زمان هر بلاک: 1 دقیقه
  • جایزه هر بلاک: 5000 RVN
  • جایزه هر 4 سال یکبار نصف می‌شود.
  • تعداد نهایی: 21 میلیارد
  • حجم بلاک: 1 مگابایت

کیف پول‌ها:

بیشتر بخوانید: راهنمای انواع کیف پول برای رمزارزها

بلاک اکسپلورر

صرافی‌ها:

ماینر هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال تحریم‌ها و بلاک کردن کاربران ایران ندارد. لطفا قبل از استفاده از هر صرافی و کیف پول آنلاین قوانین آن را به دقت مطالعه نمایید.

طریقه ماین ریون‌کوین:

به نظر می‌رسه کارتهای انویدیا به نسبت کارتهای AMD از عملکرد بهتری بر روی این سکه برخوردار باشن. در هر صورت بهتره توی ماشین حساب های ماینینگ مثل سایت وات‌تو‌ماین به صرفه بودن سکه مورد نظر رو برای خودتون محاسبه کنید تا متضرر نشید.
نکته ای که باید هنگام ماین الگوریتم X16R توجه داشته باشید اینه که این الگوریتم خیلی افسار گسیخته هستش و ممکنه در لحظه یک الگوریتم سخت رو با پردازش و مصرف بالا حل کنه و لحظه بعدی یک الگوریتم ساده تر با مصرف کمتر. بنابراین هم هش ریت شما خیلی متغیر خواهد بود و هم مصرف برق شما. بنابراین مثل الگوریتم های دیگه زیاد توقع هش ریت کاملا استیل نباید داشت. پس نکته بسیار مهم این که همیشه 20-30 درصد پاور ذخیره داشته باشید تا موقع محاسبه الگوریتم های پرمصرف تر سیستم کرش نکنه.

ماینینگ ریون‌کون برای کارت‌های AMD

اول از همه شما باید نرم افزار SGminer x16r (فورک شده توسط  acenine – کارمزد 0%) رو از اینجا دانلود کنید.

برای اجرا صحیح این ماینر نیاز به Visual C++ Redistributable for Visual Studio دارید که می‌توانید نسخه های 64 و 32 بیتی آن را از اینجا دانلود کنید.

یک فایل بچ (bat) درست کنید و اطلاعات زیر رو داخلش وارد کنید. (توی قسمت سرچ ویندوز Notepad رو سرچ کنید و برنامه رو باز کنید. دستورات زیر رو در notepad کپی کرده و از منوی بالای notepad روی گزینه File و سپس Save As بزنید. در قسمت پایین صفحه باز شده برای ذخیره سازی روی گزینه Save as type کلیک کرده و به All Files تغییر بدید. اسم فایل رو با پسوند bat ذخیره کنید. برای مثال start.bat . حالا فایل bat ساخته شده رو داخل پوشه sgminer بریزید.)


setx GPU_FORCE_64BIT_PTR=0
setx GPU_USE_SYNC_OBJECTS=1
setx GPU_MAX_ALLOC_PERCENT=100
setx GPU_SINGLE_ALLOC_PERCENT=100
setx GPU_MAX_HEAP_SIZE=100
sgminer.exe -k x16r -o PoolAddress -u WalletAddress.RigName -p Password --gpu-platform 1 -I 22
pause

پارامترهای آدرس استخر، آدرس کیف پول و اسم ریگ (به راهنمای استخر مراجعه نمایید) و در نهایت پسورد استخر (اغلب x است) رو با موارد بالا جایگزین کنید.

اگر GPU erros change مشاهده کردید پارامتر –gpu-platform رو از 0 به 1 تغییر بدید. پارامتر I (intensity) توصیه شده از 18 الی 22 است. بهتره از 18 شروع کرده و مرحله به مرحله تا 22 تست کنید. هر تست 15 دقیقه مناسبه.

ماینرهای دیگه برای کارت‌های AMD:

  • دانلود Avermore Miner (کارمزد 1% – SGminer بهینه شده توسط brianmct، ممکن است تا 10% بهبود عملکرد نسبت به sgminer داشته باشد)
  • دانلود SGminer (فورک شده توسط acenine)
نکته بسیار مهم: اکثر کاربران که با گرافیک AMD ریون‌کوین ماین کردن با درایور بلاکچین و بایوس مد شده این کار را انجام دادن ولی به نظر با بایوس اصلی و کلاک های دیفالت خود کارت نتایج بهتری حاصل میشه. در صورت تمایل بهتره امتحان کنید.

هش‌ریت های گزارش شده از کارت‌های کنونی AMD:

  • RX 470: 4.5 – 5.7 MH/s – 60 – 90 W
  • RX 480: 6 – 8 MH/s – 100 – 110 W
  • RX 570: 5 – 6.2 MH/s – 80 – 100 W
  • RX 580: 5.7 – 7 MH/s – 110 – 140 W
  • VEGA 56: 8.5 – 11.7 MH/s – 150 – 180 W
  • VEGA 64: 12 – 14 MH/s – 180 – 230 W

ماینینگ ریون‌کوین برای کارت‌های انویدیا

فایل example.bat رو باز کنید و پارامترهای آدرس استخر، آدرس کیف پول [user] و اسم ریگ (به راهنمای استخر مراجعه نمایید) و در نهایت پسورد استخر (اغلب x است) رو جایگزین کنید. می‌تونید پارامتر i (intensity) رو تغییر بدید تا مقدار مورد نظر به دست بیاد. به نظر بهترین مقادیر 19،20،20 باشه. در صورت حذف این پارامتر intensity به صورت خودکار اعمال میشه. برای مطالعه بیشتر فایل README.txt رو مطالعه کنید.

ccminer -a x16r -o PoolAddress -u WalletAddress.RigName -p Password -i 19
pause

یکی از فایلهای دارای پسوند cmd که مربوط به RVN هست رو باز کنید و مقادیر آدرس استخر، آدرس کیف پول و اسم ریگ (به راهنمای استخر مراجعه نمایید) و در نهایت پسورد استخر (اغلب x است) رو جایگزین کنید. می‌تونید مقادیر رو به صورت فایل بچ هم در بیارید، در عمل تفاوتی نمیکنه. توی این ماینر هم مثل مورد بالا می‌تونید پارامتر i (intensity) رو تغییر بدید تا مقدار مورد نظر به دست بیاد. به نظر بهترین مقادیر 19،20،20 باشه. مقدار دیفالت در صورت تعیین نکردن 19 هستش.

نمونه فایل cmd:

@echo off
:start
z-enemy -a x16r -o PoolAddress -u WalletAddress.RigName -p Password -i 20
goto start

نمونه فایل bat:

z-enemy -a x16r -o PoolAddress -u WalletAddress.RigName -p Password -i 19
pause

ماینر Z Enemy

هر بلاک 16 الگوریتم تصادفی داره
الگوریتم به سه دسته سریع، متوسط و کند تقسیم میشن. بسته به این که بسته به ترتیب اونها و لحظه کنونی در محاسبات هشینگ.
سریع: Blake (Blk),Bmw512(Bmw), Keccak (Kck), Skein(Ske), Shabal(Shb), Sha512(Sha)
متوسط: Jh512 (Jh5), Luffa (Luf), Cube(Cub), Shavite (Shv), Fugue (Fug), Whirlpool (Wrl)
کند: Groestl (Gro), Simd (Smd), Echo (Ech), Hamsi (Ham)
برای مثال بلاک شماره 181085 با دیفیکالتی 20228.532 ترتیب هش به شکل زیر خواهد بود:
Ech
FugBmwShaJh5FugShvEchSmdBmwHamWrlJh5KckSkeHam

نتایج تست کاربران نشون میده ماینر nevermore در بعضی کارتها حدودا 20 درصد عملکرد بهتری به نسبت CCminer فورک Enemy داره. توصیه من اینه که همه ماینرها رو تست بگیرید و هر کدوم نتایج بهتری داشتید از اون استفاده کنید.

نکته: استخر Yiimp دارای دیفیکالتی دستی است که در پارامتر پسورد قید می‌شود مانند p d=16

ماینرهای دیگه برای کارتهای انویدیا:

تنظیمات پیشنهادی:

  • بهتره از آخرین ورژن درایور انویدیا استفاده کنید. (دانلود)
  • فرکانس هسته: فرکانس دیفالت یا مقداری افزایش فرکانس
  • فرکانس مموری‌ها: -502 یا -300 یا دیفالت
  • پاور لیمیت: حدودا 70-80% کفایت میکنه.

هش‌ریت های گزارش شده اس کارت‌های کنونی انویدیا:

  • GTX 1050 Ti: 4 – 5 MH/s – 45 – 60 W
  • GTX 1060: 6 – 7 MH/s – 70 – 80 W
  • GTX 1070: 8 – 10 MH/s – 100 – 130 W
  • GTX 1070 Ti: 10 – 11 MH/s – 120 – 130 W
  • GTX 1080: 10.5 – 12 MH/s – 125 – 155 W
  • GTX 1080 Ti: 18.5 – 20 MH/s – 170 – 190 W
  • GTX P104-100: 10 – 11 MH/s – ? W

ماینینگ ریون‌کوین برای CPU

ممکنه ماین ریون با CPU اصلا به صرفه نباشه و در حد کیلوهش بتونید هش ریت بگیرید ولی اگر CPU قدرتمندی دارید می‌تونید تست بگیرید. آخرین ورژن نرم‌افزار CPUMiner Multi رو از اینجا (ورژن 1.3.3 به بعد) دانلود کنید. (لینک دیگر)

یک فایل بچ (bat) درست کنید و اطلاعات زیر رو داخلش وارد کنید.

cpuminer-x64 -a x16r -o PoolAddress -u WalletAddress.RigName -p Password --max-log-rate=120 -t 6
pause

مقادیر آدرس استخر، آدرس کیف پول و اسم دستگاه (به راهنمای استخر مراجعه نمایید) و در نهایت پسورد استخر (اغلب x است) رو جایگزین کنید. برای راهنمایی بیشتر به فایل HELP.txt مراجعه کنید.

اگر این مطلب برای شما مفید بود می‌توانید برای تشکر به آدرس‌های زیر ارز دیجیتال ارسال نمایید:

ETH, ETC, UBQ:
0x2E32cC6301BFD64359484C4D015BE9f66Ed58ec2

XMR:
48dw6v23itw5ACYkv4PZ1pKvEuLVnYNEvQxga5uQgyuEdbzBxy6Xb2WX1mTvD1mECzGCo9vFvA7iCN72iYatuXuuCoxM1Ci

همچنین ببینید

آموزش تنظیمات بایوس مادربورد ASUS PRIME Z270-P برای ماینینگ

بیشتر بخوانید: مادربورد، تنظیمات بایوس و نکات مادربورد جهت ماینینگ

۲ نظر

  1. سلام و وقت بخیر من ی ریگ دارم که تعدادی گرافیک ۴ گیگ و یک گرافیک ۸ گیگ دارم. زمانیکه گرافیک ۸ گیگ متصل میشه ماین بعد از چند دقیقه متوقف میشه، علیرغم اینکه گرافیک صددرصد سالمه
    دلیل خاصی داره؟
    آیا باید همه گرافیک های ریگ برای ماین RVN یکسان باشن؟
    ممنون

  2. سلام.اقا هزینه شو پرداخت کنم میتونی با برنامه Any Desk به کامپیوتر من وصل شی تنظیمات برای استخراج ارز RVN رو انجام بدی برام؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *