خانه / تعاریف و اصطلاحات / آموزش رمزنگاری و بلاکچین / بلاکهای جنسیس، اورفان، آنکل در بلاکچین به چه معناست؟

بلاکهای جنسیس، اورفان، آنکل در بلاکچین به چه معناست؟

تعداد متنوعی از انواع بلاک در تکنولوژی بلاکچین وجود داره که احتمالا در سایت‌ها به دفعات تعدادی از این تفاریف رو مشاهده کردید. اما تعداد کمی ا افراد هستن که واقعا میدونن این بلاک‌ها در واقع چی هستن.

توی این مطلب قصد دارم 5 نوع بلاک مختلف که در کریپتوکارنسی‌ها وجود داره رو معرفی کنم:

  1. بلاک معمولی (Normal Block)
  2. بلاک یتیم (Orphan Block)
  3. بلاک بیات (Stale Block)
  4. بلاک عمو (Uncle Block)
  5. بلاک منشاء (Genesis Block)

 

بلاک‌های معمولی به بلاکهایی گفته میشه که یک ماینر با به دست آوردن جواب داده نانس بلاک (Nonce) زودتر از بقیه ماینرها اونو حل کرده باشه. بلاک قبلی حکم پدر این بلاک رو ایفا می‌کنه و بلاک جدید نقش پسر بلاک قبلی رو!

بلاکهای Orphan عموما در ارتباط با شبکه بیت کوین هستن. اونها بلاکهایی هستن که تمام ویژگی‌های لازم برای قرارگیری در زنجیره رو داشتن ولی در هر حال رد (reject) شدن. بلاک‌های یتیم وقتی به وجود میان که دو ماینر به صورت کاملا همزمان به جواب یک بلاک دست پیدا کنن. این حالت به خاطر این قضیه اتفاق می‌افته که پذیرش بلاک در بلاکچین توسط نودهای شبکه، بلافاصله اتفاق نمی‌افته، بنابراین یک ماینر دیگه می‌تونه در اون موقع جواب صحیح همون بلاک رو پیدا کنه.

این حالت به طور موقت شبکه رو به دو نیم تقسیم می‌کنه تا در نهایت نودها تصمیم بگیرن که کدوم بلاک جهت ادامه زنجیره بلوک‌ها انتخاب میشه. بلاکی که میزان بیشتری کار محاسبات برای رسیدن بهش انجام شده به عنوان بلاک اصلی برای ادامه زنجیره انتخاب میشه. بلاکی که Proof of Work کوچکتری داشته به عنوان بلاک یتیم (بدون پدر) از زنجیره جا می‌مونه!

بلاک اورفان همچنین در مواقعی که به شبکه حمله میشه و قصد برگرداندن یک تراکنش رو دارن هم ایجاد میشه.

بلاک‌های بیات (stale) دقیقا همون بلاک‌های اورفان هستن که گاهی به جای همدیگه به کار میرن. پس اگر جایی حرف از stale block شنیدید منظور همون orphan block هستش که توضیح دادم.

بلاک‌های عمو (uncle) به طور عمده مربوط به شبکه سکه اتریوم هستن و از لحاظ تکنیکال دقیقا همون اورفان بلاک هستن با یک تفاوت کوچک. برعکس وارفان بلاک‌ها که عملا جایزه ای به ماینر تعلق نمی‌گیره به آنکل بلاک‌ها جایزه هم به ماینر تعلق می‌گیره. در اصل به خاطر این میگن بهش بلاک عمو چون در واقع میتونسته جای پدر بلاک کنونی باشه! این کار به در اصل به دو دلیل صورت گرفت:

  1. گسترش هر چه بیشتر غیرمتمرکز سازی (decentralization) شبکه. چون ماینر حتی اگر ماینر قدرتمندی نباشه ولی برای پیدا کردن stale block بهش جایزه تعلق می‌گیره. این امر کاربران رو تشویق می‌کرد به جای استفاده از استخرهای ماینینگ گوشه چشمی هم به سولوماینینگ داشته باشن و باعث غیرمتمرکز بودن هرچه بیشتر شبکه میشد.
  2. امنیت شبکه زنجیره رو بالاتر میبرد. زیرا میزان زیادی کار برای پردازش شبکه انجا میشد که در صورت پیدا شدن یک اورفان بلاک هم این پردازش ها هدر رفته به حساب نمیومد.

جنسیس بلاک به اولین بلاکی (بلاک 0) گفته میشه که بلاکچین از اون بلاک شروع میشه. این بلاک معمولا پایه اطلاعاتی هستش که قرار هست کل زنجیره بر پایه اون ساخته بشه. جنسیس بلاک بیت کوین شامل یک پیام جالب از سازنده ناشناس اون یعنی ساتوشو ناکاموتو کدگشایی شده که یک تیتر از روزنامه The Times در 3 ژانویه 2009 هستش درباره کمک مالی دوباره به بانک‌ها (بیت کوین دقیقا در زمان بحران اقتصادی اروپا به وجود اومد).

“The Times 03/Jan/2009 Chancellor on brink of second bailout for banks”.

اگر این مطلب برای شما مفید بود می‌توانید برای تشکر به آدرس‌های زیر ارز دیجیتال ارسال نمایید:

ETH, ETC, UBQ:
0x2E32cC6301BFD64359484C4D015BE9f66Ed58ec2

XMR:
48dw6v23itw5ACYkv4PZ1pKvEuLVnYNEvQxga5uQgyuEdbzBxy6Xb2WX1mTvD1mECzGCo9vFvA7iCN72iYatuXuuCoxM1Ci

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *