خانه / مسائل فنی / سیستم عامل، نرم افزار و درایور / بررسی حالت جدید آندرولتاژ سیستم عامل هایو به نام Aggressive mode و مقایسه آن با ویندوز

بررسی حالت جدید آندرولتاژ سیستم عامل هایو به نام Aggressive mode و مقایسه آن با ویندوز

سلام. من خودم این چند وقت یکی از طرفدارای پر و پا قرص ویندوز بودم به دلیل این که با توجه به آندرولتاژ صحیح توی این سیستم عامل به راحتی مصرف و دمای کارت ها کاهش پیدا می‌کرد. سیستم عامل هایو بر پایه لینوکس ایجاد شده و با توجه به تیم فعال و پویایی که داره توقع داشتم بهتر از سیستم عامل های لینوکسی دیگه مشکلات لینوکس رو حل کنه. جدیدا سیستم عامل هایو متود جدیدی رو معرفی کرده که دقیقا همون کاری رو که توی ویندوز با نرم افزار OverDriveNTool انجام میشه داد رو ارائه میده. یعنی ست کردن ولتاژ و فرکانس دقیقا بر روی یک Dynamic Power Management State استیج خاص! و قفل شدن ماکیسمم عملکرد توی اون استیج خاص.

برای این آزمایش از یک ریگ تستی ASUS RX 470 Mining Edition بامشخصات OC زیر استفاده شد که مصرف بر روی پاورمتر 565 وات بود:

-mclock 2000
-cclock 1125
-cvddc 800
-mvddc 800
-asm 2

ناگفته نمونه که وقتی OC تو خود کلیمور تنظیم میشه تمامی پاوراستیج ها یکسان سازی میشه و عملا کارت روی هر استیجی سوییچ کنه هم هیچ فرقی نداره. در عکس زیر کادر سبز DPM State های اصلی خود کارت هستش در نرم‌افزار OverDriveNTool و کادر قرمز استیج‌های تنظیمی توسط کلیمور هستش. همینطور که مشاهده می‌کنید تمامی استیج ها از 1 تا 7 بر روی یک حالت قرار دارن و اگر کارت حتی روی استیج دیگه ای هم سوییچ کنه عملا هیچ تفاوتی نمیکنه.

توی ورژن های قبلی هایو متود به این صورت بود که ولتاژ فقط بر روی یک استیج اعمال میشد و استیج های دیگه میتونستن با همون ولتاژ و فرکانس قبلی کار کنن. سر همین کارت دوباره روی همون استیجی که دوست داشت کار میکرد ( معمولا استیج 7)! و اگر شانس خوبی داشتید روی استیج تنظیمی شما کار میکرد. از طرف دیگه هیچ ولتاژی بر روی مموری ها اعمال نمیشد. از اونجایی که VRM ها در کارتهای AMD همیشه بالاترین ولتاژ رو اعمال میکنن عملا آندولتاژ اصلا اعمال نمیشد و فقط یک عدد الکی بود. برای مثال ما ولتاژ هسته رو روی 800 میلی ولت قرار میدادیم ولی چون ولتاژ مموری ها 1000 میلی ولت بود VRM کارتها همون ولتاژ 1000 رو بر روی مموری و هسته اعمال میکردن. این یعنی ما فقط خودمون رو گول میزدیم که داریم آندرولتاژ می‌کنیم.

توی آپدیت جدید هایو طبق گزارش تیم توسعه دهنده این مشکل برطرف شده. سر همین تصمیم گرفتم یک بنچمارک بین 3 حالت مختلف اورکلاک داخل هایو انجام بدم و هر کدوم رو طی 10 دقیقه تست بررسی کنم:

 

حالت اول: اورکلاک بدون وارد کردن مقادیر ولتاژ

توی این حالت فرکانس هسته 1125 و فرکانس مموری 2000 مگاهرتز و درصد فن بر روی 55 تنظیم شد و هیچگونه ولتاژی بر روی کارت‌ها اعمال نشد. حالت ASM 2 هم در تنظیمات config کلیمور قرار داده شد. ریگ ابتدا با هشریت 141 شروع به کار کرد و بعد از مدتی روی 139 مگاهش ثابت شد. هش ریت و مصرف در طول مدت 10 دقیقه تست ثابت و پایدار بود. در عکس زیر می‌توانید مشخصات این تست بر روی پنل هایو و مصرف ریگ بر روی پریز را مشاهده نمایید. (برای مشاهده سایز بزرگتر بر روی عکس کلیک کنید)

حالت دوم: اورکلاک با وارد کردن ولتاژ 800 میلی ولت بر روی پاور استیج 1

در این تنظیمات درست مانند حالت قبلی بود ولی ولتاژ 800 میلی‌ولت بر روی P1 اعمال شد. متاسفانه ریگ در این حالت کاملا غیرپایدار کار می‌کرد. هش‌ریت کارتها گاها بین 22 تا 28.9 مگاهش نوسان داشت (هش ریت ریگ بین 118 تا 137) و یکی از کارت‌ها (شماره 0) از 22 مگاهش بالاتر نمی‌رفت. متعاقب این نوسانات مصرف ریگ هم نوسان داشت. مواقعی که ریگ بر روی 118 مگاهش بود مصرف 686 وات و زمانی که روی 137 مگاهش بود مصرف روی 742 وات قرار داشت. طی چندین بار تست با پاور استیج های مختلف همینطور تغییر PCIe Link Speed این نوسان هش ریت تغییر پیدا نکرد و ادامه داشت. در عکس زیر می‌توانید مشخصات این تست بر روی پنل هایو و مصرف ریگ بر روی پریز را مشاهده نمایید.

حالت سوم: همانند حالت دوم ولی با فعال کردن گزینه Aggressive mode

توی این تست تمامی موارد شبیه حالت 2 بود ولی گزینه Aggressive mode فعال شده بود. توی حالت هشریت 144 مگاهش و کاملا استیبل بود. همینطور مصرف ریگ هم به شدت کاهش پیدا کرد و تقریبا شبیه ویندوز شد. دمای کارتها هم با فن یکسان به شدت کاهش پیدا کرد.

نتیجه‌گیری:

طبق نتایج این تست سیستم عامل هایو به خوبی تونسته ولتاژ رو اعمال کنه. با توجه به افت هشریت در حد 2 مگاهش در کل ریگ (0.4 برای هر کارت) میشه سیستم عامل هایو رو به عنوان یک جایگزین مناسب برای سیستم عامل ویندوز معرفی کرد که در حال حاضر به خوبی قابلیت رقابت با این سیستم عامل رو داره.

بیشتر بخوانید: راهنمای راه‌اندازی ریگ ماینینگ بر روی سیستم عامل هایو (HiveOS)

اگر این مطلب برای شما مفید بود می‌توانید برای تشکر به آدرس‌های زیر ارز دیجیتال ارسال نمایید:

ETH, ETC, UBQ:
0x2E32cC6301BFD64359484C4D015BE9f66Ed58ec2

XMR:
48dw6v23itw5ACYkv4PZ1pKvEuLVnYNEvQxga5uQgyuEdbzBxy6Xb2WX1mTvD1mECzGCo9vFvA7iCN72iYatuXuuCoxM1Ci

همچنین ببینید

راهنمای ماین سکه‌های الگوریتم Lyra2z برای کارت‌های AMD

سلام همونطور که شاید متوجه شده باشید با توجه به ماینر جدیدی که برای کارتهای …

۳ نظر

  1. عالی بود عالی
    استاد عزیز من فک نمیکنم کسی نصف شم اینقد تخصصی کار کنه.دست مریزاد
    ممنون میشم یه شماره موبایل برام بذارین که مشورت فنی ازتون بگیرم
    ۰۹۱۲۸۹۳۹۵۷۵

  2. خیلی برنامه بیخودیه این هایو کسی که رو ویندوز حرفه ای باشه سراغ این نمیره

  3. سلام از کجا میتونم تو برنامه هایو میزان درامد دستگاه را ببینم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *