خانه / مسائل فنی / آموزش ماینینگ / آموزش بهینه سازی کارت‌های ای‌ام‌دی برای ماین مونرو (الگوریتم کریپتونایت)

آموزش بهینه سازی کارت‌های ای‌ام‌دی برای ماین مونرو (الگوریتم کریپتونایت)

قبل از شروع این آموزش باید درباره “نصب صحیح ویندوز“، “راهنمای نصب صحیح درایور AMD” و “طریقه مد بایوس و فلش کارت‌های AMD برای ماینینگ” مطالعه نمایید. این آموزش تقریبا برای همه کارت‌های سری RX شامل 460، 470، 480، 560، 570، 580 قابل انجام هستش. همچنین این آموزش برای همه سکه‌های الگوریتم کریپتونایت شامل مونرو، بایت کوین، الکترونیوم، سوموکوین و … یکسان هستش. البته ناگفته نماند که با وجود روی کار اومدن ایسیک ها و تغییر رویه ندادن الگوریتم بعضی از سکه ها، ممکنه این سکه های دیگه اصلا مناسب برای ماین با گرافیک نباشن. پس بهتره با استفاده از ماشین حساب سایت WhatToMine محاسبه کنید که آیا ماین سکه مورد نظر صرفه اقتصادی داره یا نه.

نکته بسیار مهم: حتما در طول اورکلاک و بعد از اون تصویر رو از گرافیک آنبورد بگیرید وگرنه دچار فریز های مکرر سیستم خواهید شد.

برای ماین مونرو آخرین نسخه نرم افزار کلیمور کریپتونوت رو از اینجا دانلود کنید و طبق پست راهنمای ماینینگ مونرو فایل‌ کانفیگ رو تغییر بدید. فایل start.bat رو به شکل زیر ویرایش کنید.

setx GPU_FORCE_64BIT_PTR 0
setx GPU_MAX_HEAP_SIZE 100
setx GPU_USE_SYNC_OBJECTS 1
setx GPU_MAX_ALLOC_PERCENT 100
setx GPU_SINGLE_ALLOC_PERCENT 100
NsGpuCNMiner.exe

تمامی تنظیمات اورکلاک قبلی (در صورت ماینینگ سکه الگوریتم دیگه مثل اتریوم) رو از سیستم پاک کنید و یک بار سیستم رو ریبوت کنید.

فایل start.bat رو اجرا کرده و اجازه بدید کلیمور برای 3-5 دقیقه کار کنه. در همین هنگام، نرم افزار GPU-Z  رو اجرا کرده و از قسمت سنسورها میزان مصرف هسته (GPU only power draw) و میزان مصرف چیپ یا VDDC power draw و همچنین هش محاسبه شده کارت رو در خاطر بسپارید و ماینر رو ببندید. در صفحه اول برنامه مشخصات GPU Default Clock و  Memory Default Clock رو هم به خاطر بسپارید. به طور معمول کلاک دیفالت برای کارتهای 470 و 570 حدودا 1200-1300 و برای کارتهای 480 , 580 حدودا 1300-1400 هستش. مموری دیفالت هم معمولا 1650-1750 هستش.

اصولا در الگوریتم کریپتونایت به نسبت اتریوم میزان قدرت هسته نقش خیلی مهمتری در هشینگ الگوریتم مونرو ایفا می‌کنه. برای مثال این که شما از دو کارت 470 و 580 بر روی اتریوم یک میزان هش بگیرید، بسته به عوامل دخیل در سرعت تبادلات مموری‌ها، خیلی دور از ذهن نیست. ولی الگوریتم مونرو تعدد هسته GPU و فرکانس بالاتر میتونه هش ریت بیشتری برای شما ایجاد کنه و احتمال این که کارت 580 هش ریت بالاتری ایجاد کنه همیشه بالاتر هستش به علت پردازنده قوی تری که داره.

علاوه بر این برای ماین مونرو میشه از مموری ‌ها هم کمک گرفت و به میزان هش ریت کارت ها اضافه کرد. جدای از این قضیه، میشه مموری ها رو در این الگوریتم با ترس کمتر، به میزان بیشتری هم اورکلاک کرد. نکته دیگه ای که در مورد مموری‌ها وجود داره اینه که میشه فضایی که از مموری ها اشغال میشه هم در هشینگ کمک گرفت، که این فضا با استفاده از دستورات dmem و h برای کارت قابل تعیین هستش.

برای ماین مونرو در اصل کار ما استفاده از حداکثر قدرت کارت تا جایی هستش که دما و مصرف افزایش شدیدی توی خودش نشون نده. یعنی  برای مثال ممکنه اورکلاک ما 8 هش به هش ریت کارت اضافه کنه ولی از اونطرف 20 وات به مصرف و 4 درجه به دمای کارت اضافه کنه. که این افزایش هش اصلا باب میل نیست و باید قیدش رو بزنیم!

 

توجه خیلی مهم: با توجه با استفاده از تمام ظرفیت مموری کارتهای گرافیک برای هر کارت 4 گیگابایتی 4 گیگ حافظه مجازی، و برای هر کارت 8 گیگ به 5 گیگ حافظه مجازی نیاز داریم. برای تعیین حافضه مجازی می‌تونید از این پست کمک بگیرید.

شما با استفاده از نرم‌افزارهای MSI AfterBurner، WattTool، OverDriveNTool، Sapphire Trixx، نرم افزار WattMan خود درایور AMD و همچنین با استفاده از دستورات خود کلیمور می‌تونید کارتهای AMD رو اورکلاک کنید. توی این آموزش مقدماتی با استفاده از دستورات خود کلیمور توضیح میدم.

 

مرحله اول: تعیین میزان پارامتر h برای کارت‌ها

برای اورکلاک مموری ها وارد فایل config.txt همه تنظیمات رو بشید. ابتدا مناسب ترین میزان h value برای کارت رو به دست میاریم. برای کارت‌های 4 گیگ از بالاترین میزان h یعنی 960 که 4 گیگ رم رو در حالت dmem 1 اشغال میکنه شروع می‌کنیم. حالت dmem 1 از دو برابر ظرفیت مورد نیاز مموری استفاده می‌کنه که توی اکثر کارت‌ها پایداری و هش ریت کارت رو افزایش میده. در کلیمور در حالت دیفالت این حالت فعال هستش. ولی جهت اطمینان باز هم در دستورات قرار می‌دیم. تنظیمات به حالت زیر خواهد شد که بعد از دستورات مربوط به استخر و کیف پول قرار میدیم (البته ترتیب دستورات در کلیمور مهم نیست):

-dmem 1
-h 960

همینطور برای این که در طول مدت تست کلیمور کنترل دما و فن ها رو در دست داشته باشه دستورات زیر رو هم در فایل config وارد کنید.

-tt 55
-fanmin 40
-fanmax 80
-ttli 65
-tstop 70

این دستورات فن و دما موقتی هستش تا زمانی که تنظیمات هسته و ولتاژ نهایی رو اعمال کنیم. این دستورات به کلیمور میگه که دما رو روی 60 درجه نگه دار. برای این کار میتونی از فن 40 تا 80 درصد استفاده کنی. اگر دما به 70 رسید از قدرت هش ریت کارت کم کن تا کارت خنک بشه. اگر دما به 75 رسید کارت رو خاموش کن. (این اعداد مثال هستن برای خودتون تغییر بدید)

ماینر رو اجرا می‌کنیم و برای 3-5 دقیقه تست می‌گیریم اگر هش ریت کارت 0 شد یعنی مقدار h برای کارت مورد نظر زیاد هست و باید کم بشه. از h value به میزان 32 عدد کم ‌می‌کنیم (یعنی 928) و دوباره به مدت 3-5 دقیقه تست می‌گیریم. اگر مشکل خاصی برای ریگ یا کارت به وجود نیومد به h value مورد نظر خودمون دست پیدا کردیم. اگر نه 32 تا 32 تا کم می‌کنیم تا به میزان مورد نظر برسیم. برای کارت‌های 8 گیگ میزان h رو 1152 شروع می‌کنیم که میشه 5 گیگ. بالاتر از 5 گیگ عملا هرچقدر بالاتر برید به جای افزایش هش با کاهش هش مواجه خواهید شد!

 

مرحله دوم: اورکلاک مموری‌ها

اصولا مثل اتریوم باید مموری‌ها رو تا جای اورکلاک کرد. احتمالا حتی بیشتر از الگوریتم دگرهشیموتو می‌تونید مموری‌ها رو اورکلاک کنید چون بر خلاف اتریوم، سکه مونرو فشار کمتری بر روی مموری ها اعمال میکنه. مثلا اگر در اتریوم تا 2000 مگاهرتز اورکلاک می‌کردید احتمالا در مونرو تا 2025 به راحتی بتونید بالا برید. مموری کلاک رو روی 1850 مگاهرتز تنظیم کنیم. تا مموری کلاک 1950 می‌تونید 100 تا 100 تا افزایش بدید:

-mclock 1850

ماینر رو دوباره اجرا کنید. اگر هش ریت افزایش پیدا نکرده بود ماینر رو ببندید و دوباره اجرا کنید (اگر اعمال نشده بود سیستم رو ری‌استارت کنید). بذارید ماینر برای 3-5 دقیقه کار کنه. اگر مشکل خاصی اعم از بلواسکرین، فریز/کرش و Incorrect share (پیام زیر) نبود ماینر رو ببندید mclock رو روی 1950 قرار بدید و این مرحله رو تکرار کنید و 3-5 دقیقه دیگه چک کنید.

GPUX found incorrect share. If you see this message often, make sure you that you did not overclock it too much, also try to reduce “-h” value.

در مرحله بعد فرکانس 2000 و به ترتیت فرکانس‌های 2025، 2050، 2076، 2102، 2128 و … رو تست می‌کنیم. در هر مرحله ای که توی تست 3-5 دقیقه ای سیستم دچار کرش/فریز/بلواسکرین یا گرافیک Incorrect share تولید کرد، اونجا حد اورکلاک مموری کارت‌های ما هستش، حدودا 12-13 مگاهرتز به عقب بر می‌گردیم و می‌ذاریم ماینر برای مدت حدودا یک ساعت کار کنه. برای مثال به ترتیب در فرکانس های گفته شده در بالا به فرکانس‌های 2013، 2038، 2063، 2089، 2115 و … بر می‌گردیم.

اگر سیستم در طول این 1 ساعت دچار کرش/فریز/بلواسکرین یا گرافیک Incorrect share نشد مموری کلاک مورد نظرمون رو پیدا کردیم. ولی اگر مشکل ایجاد شد 12-13 عدد از مموری کلاک کم می‌کنیم. برای مثال از 2013 به 2000 می‌ریم یا از 2089 به 2076. و دوباره ماینر رو برای 1 ساعت می‌ذاریم برای تست.

 

مرحله سوم: داون کلاک هسته

بعد از این که به کلاک مطلوب مموری‌ها رسیدیم نوبت کم کردن فرکانس هسته هستش. در مورد مونرو تا جایی کلاک هسته رو کاهش می‌دیم که تاثیر خیلی زیادی در مورد مصرف و دمای کارت ها مشاهده کنیم. چیزی بین فرکانس 1150 تا 1300 مگاهرتز مطلوب هستش. برای شروع در کارتهای 480 و 580 با فرکانس 1300 و برای کارت های 470 و 570 با ماکسیمم فرکانس دیفیالت که در GPU-Z دیدیم، شروع می‌کنیم و میذاریم کلیمور برای 1 دقیقه کار کنه و میزان مجموع مصرف کارت رو در نرم افزار GPU-Z چک می‌کنیم. بهتره بعد از هر بار اعمال کلاک هسته یک بار سیستم رو ری استارت کنید. موارد زیادی مشاهده شده که فرکانس موثر هسته بعد از ری استارت دوباره اعمال میشه. فرکانس هسته رو از 1300 به صورت 10 تایی تا 1150 کاهش میدیم تا زمانی که با کاهش کلاک هسته مصرف و دما کاهش خیلی زیادی پیدا نمی‌کنن. اون موقع یک مرحله به عقب برمی‌گردیم. برای مثال اگر در فرکانس 1230 مصرف 100 وات، در 1220 مصرف 90 وات و در 1210 مصرف 89 وات شد فرکانس مورد نظر ما 1220 خواهد بود. حالا اگر از فرکانس 1220 کمتر کردیم و تاثیر چندانی روی هش ریت نداشت تا جایی کم می‌کنیم که هش ریت افت شدیدی داشته باشه. برای مثال اگر در 1210 هش ریت 950 بود و در 1200 شد 900 هش در ثانیه فرکانس مورد نظر ما 1210 خواهد بود.

برای اعمال فرکانس هسته در کلیمور از دستور زیر استفاده میشه (فرکانس 1300 برای مثال):

-cclock 1300

مرحله چهارم. آندرولتاژ کارت

نکته اول: اصولا در کارتهای AMD کارت با بالاترین ولتاژ هسته و مموری کار می‌کنه. برای مثال شما ولتاژ هسته رو روی 950 گذاشته باشید و ولتاژ مموری روی 980 باشه، برای هسته و مموری ولتاژ 980 اعمال خواهد شد نه 950.

نکته دوم: در مورد اعمال ولتاژ اون چیزی که شما وارد می‌کنید خیلی ملاک نیست و اون چیزی که سنسورها نشون میدن ملاک هستش. برای مثلا ممکنه در یک کارتی ولتاژ 750 رو اعمال کرده باشید ولی سنسورها در GPU-Z نشون میدن که ولتاژ 0.825 ولت داره اعمال میشه. یا شما 800 وارد کردید ولی 780 میلی ولت داره اعمال میشه. برای دیدن ولتاژ در قسمت سنسورها قسمت VDDC رو باید چک کنید. دقت کنید ولتاژ در این قسمت به ولت نوشته شده نه میلی ولت.

نکته سوم: کمترین ولتاژی که شما می‌تونید قرار بدید ولتاژی هستش که توی فایل بایوس برای حالت idle یعنی فرکانس 300 مگاهرتز هستش تنظیم شده که اکثرا یا 750 یا 800 هستش و کمتر از اون نمیشه اعمال کرد.

 

با ذکر این نکات میریم سراغ آندرولتاژ هسته و مموری‌ها

ولتاژ هسته و مموری ها رو که در قسمت اورکلاک مموری‌ها روی 950 میذاریم و برای 10 دقیقه تست می‌گیریم. اگر سیستم فریز/کرش/بلواسکرین شد یا هش ریت کارت مورد نظر 0 شد. باید ولتاژ رو به میزان 10 میلی ولت افزایش بدید و دوباره تست بگیرید. اگر نه ولتاژ رو 50 میلی‌ولت دیگه کاهش بدید و تست بگیرید. اگر باز هم مشکلی طی مدت 10 دقیقه نبود 50 میلی ولت دیگه کاهش میدیم و تست می‌گیریم. برای اعمال ولتاژ از دستورات زیر کمک می‌گیریم:

-cvddc 950
-mvddc 950

مرحله پنجم. تنظیمات فن و دما

در این مرحله تنظیمات دمای هسته و فن‌ها رو که توی بخش های اول به طور موقتی تنظیم کرده بودیم با توجه به شرایط کولینگ کارت، دمای محیط زندگی و میزان صدای فن ها تنظیم می‌کنیم. بهترین حالت کارکرد فن ها حالتی هستش صدای زیادی از خودشون تولید نکنن. بهترین دمای کارت ها رو هم در پست دمای قسمت‌های مختلف کارت‌ها توضیح دادم که می‌تونید استفاده کنید. در حالت کلی الگوریتم مونرو بسیار خنک‌تر و کم مصرف تر از الگوریتم اتریوم هستش، برای همین میشه میزان tt و درصد فن پایین تری برای این الگوریتم لحاظ کرد.

 

نکته آخر: وقتی اورکلاک کارت‌ها دستتون اومد (حرفه‌ای تر شدید) دیگه نیازی نیست این مراحل رو به ترتیب از اول انجام بدید. می‌تونید همه تنظیمات مورد نظرتون رو از همون اول اعمال کنید و تست بگیرید.

 

اگر این مطلب برای شما مفید بود می‌توانید برای تشکر به آدرس‌های زیر ارز دیجیتال ارسال نمایید:

ETH, ETC, UBQ:
0x2E32cC6301BFD64359484C4D015BE9f66Ed58ec2

XMR:
48dw6v23itw5ACYkv4PZ1pKvEuLVnYNEvQxga5uQgyuEdbzBxy6Xb2WX1mTvD1mECzGCo9vFvA7iCN72iYatuXuuCoxM1Ci

همچنین ببینید

راهنمای ماینینگ مونرو (GPU و CPU)

سلام این چند روز درخواست‌های زیادی برای آموزش ماینینگ مونرو داشتم برای همین این آموزش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *