خانه / اخبار تکنولوژی بلاکچین و ماینینگ / معرفی ایسیک‌های الگوریتم ایکویی‌هش. آیا ارزش خرید دارند؟

معرفی ایسیک‌های الگوریتم ایکویی‌هش. آیا ارزش خرید دارند؟

بعد از این که شرکت بیت‌مین دستگاه‌های انتماینر خودش رو برای الگوریتم‌های اتهش (Antminer E3)  و کریپتونایت (Antminer X3) معرفی کرد اینبار نوبت یک الگوریتم مقاوم به ایسیک دیگه بود. اینبار نوبت الگوریتم ایکویی‌هش (سکه های زیکش، بیت کوین گولد و …) بود که قربانی این دستگاه‌ها بشن.

البته تیم این سکه ها هم خارج گود ننشستن که داستان رو نظاره کنن و با دادن آپدیت (هاردفورک) سکه خودشون رو مقاوم به ایسیک نگه داشتن. برای مثال مونرو و الکترونیوم هارد فورک دادن تا این سکه ها با ایسیک های کنونی قابل ماین نباشه و به نظر میرسه عملا عمر اقتصادی انتماینر X3 به پایان رسیده باشه. از طرفی انتماینر E3 هم با قیمتی بالا و قیمتی تقریبا به اندازه یک ریگ 6 کارته عملا توجیه اقتصادی مناسبی برای خرید نداره به نسبت ریگ گرافیکی.

الگوریتم ایکویی‌هش درست مثل الگوریتم اتهش (دگرهشیموتو) یک الگوریتم مبتنی بر memory-hardness proof of work هستش. یعنی الگوریتمی که با استفاده از مموری ساختن ایسیک رو براش سخت کرده بودن. ولی در نهایت این ایسیک ها برای این الگوریتم هم ساخته شدن.

تقریبا در حال حاضر دو ایسیک برای این الگوریتم در بازار موجود هستش. یکی Antminer Z9 mini تولید شرکت بیت‌مین و دیگری A9 ZMaster تولید شرکت اینوسیلیکون.

Bitmain’s Antminer Z9 mini

انتماینر Z9 مینی با قدرت 10 کیلوسول در ثانیه چیزی حدودا 20-30 برابر کارتهای انویدیا قدرت داره در حالی که فقط 300 وات برق مصرف میکنه (حدودا اندازه 2-3 کارت) و با قیمت 2000 دلار در سایت بیت‌مین به فروش میرسه که احتمالا با هزینه پاور و حمل و نقل چیزی حدود 2400 دلار قیمت نهایی باشه. بچ نامبر اول این ایسیک در حال حاضر به اتمام رسیده و از 20 ژوئن ارسال خواهد شد. با توجه به اسم مینی در این ایسیک احتمالا شرکت بیت‌مین قصد تولید یک ایسیک دیگری هم داشته باشه که فول ماینر باشه و مینی نیست.

در زیر یک محاسبه ای از این ایسیک با قیمت های کنونی امروز (21 خرداد 97) انجام دادم که اسکرین شات اون رو می‌تونید در عکس زیر ببینید:

Innosilicon A9 ZMaster

ایسیک بعدی که توسط شرکت Innosilicon معرفی شده با قدرت 50 کیلوسول در ثانیه چیزی حدودا 100-150 برابر کارتهای سری انویدیا قدرت محاسباتی (Solution) داره در حالی که فقط 620 وات (به اندازه 5-6 عدد کارت) برق مصرف میکنه. این ایسیک با قیمت کنونی 10 هزار دلار به فروش میرسه. (هم قدرت و هم قیمت اولیه 5 برابر انتماینر زد9 مینی هستش)

در زیر یک محاسبه ای از این ایسیک با قیمت های کنونی امروز (21 خرداد 97) انجام دادم که اسکرین شات اون رو می‌تونید در عکس زیر ببینید.

چند نکته بسیار مهم:

1. ایسیک‌های جدید همیشه در معرض ارائه آپدیت از سمت تیم‌های توسعه سکه‌ها هستن. همونطور که تقریبا اکثر سکه‌های الگوریتم کریپتونایت الگوریتم خودشون رو تغییر دادن و دیگه قابل ماین با ایسیک هایی مثل انتماینر X3 و یا بایکال Baikal Giant N نخواهند بود. یعنی عملا عمر اقتصادی این ایسیک‌ها به 2-3 ماه هم نکشید!

2. این ایسیک‌ها معمولا فقط در روزهای اول سودآوری بالایی دارن و طی کمتر از یک ماه معمولا سودآوری اونها به شدت کاهش پیدا میکنه و حتی کمتر از ریگ سودآوری خواهند داشت. چون این ایسیک های جدید طی مدت تقریبا کوتاه چند هفته ای سختی شبکه رو به شدت افزایش میدن این درآمد ها ظرف چند هفته معمولا حد یک ریگ با همون قیمت کاهش پیدا میکنه (یا حتی نصف یا حتی کمتر از درآمد یک ریگ). مثل این هستش که شما یک پورشه سوار باشید و بقیه سوار پراید باشن، ولی وقتی همه پورشه دار شدن شما عملا تفاوتی با بقیه نخواهید داشت.

برای مثال عکس زیر نمودار هش‌ریت شبکه سکه sia هستش بعد از این که Antminer A3 به فروش رسید. همونطور که مشاهده می‌کنید هش‌ریت شبکه تنها ظرف مدت 2 هفته 5 برابر شد! یعنی درآمد کسی که در 22 ژانویه انتماینر A3 خرید نسبت به 5 فوریه به یک پنجم کاهش پیدا کرد. و درآمد اون شخص در حال حاضر به یک صد و چهلم کاهش پیدا کرده! شما در ابتدا با این ایسیک ها روزی قریب به 19-20 هزار سیاکوین می‌تونستید ماین کنید (حدودا روزی 500-600 دلار) ولی در حال حاضر حدودا 240 عدد میشه ماین کرد! یعنی این انتماینر در حال حاضر با احتساب قیمت دلاری سیاکوین فقط پول برق خودش رو داره ماین میکنه!

3. معمولا این ایسیک‌ها در روزهای اول با قیمتهای بسیار بالایی فروخته میشن چون کاربران فکر میکنن سودآوری خیلی بالایی دارن ولی بعد یک مدت که سختی شبکه افزایش پیدا کرد، قیمت این ایسیک‌ها به شدت افت پیدا میکنه. برای مثال شما الان می‌تونید با قیمت چند ماه پیش یک عدد Baikal Giant N حدودا بالای 5-6 عدد از این دستگاه رو خریداری کنید ولی خب عملا مفت هم ارزش ندارن دیگه.

 

آیا سکه‌های الگوریتم ایکویی‌هش مثل الگوریتم کریپتونایت هاردفورک خواهد داد؟

مشخص نیست. هنوز چیزی از تیم های توسعه این سکه ها گزارش نشده ولی دادن هاردفورک خیلی هم دور از انتظار نیست.

 

نتیجه گیری:

به نظر میرسه در حال حاضر ریگ‌های انویدیا باید از الگوریتم اکویی‌هش به یک سکه قابل ماین ماین گرافیکی دیگه کوچ کنن چون این سکه ها از صرفه اقتصادی برای ریگ عملا خارج شدن مگر این که تیم توسعه این سکه ها مثل مونرو با دادن یک هاردفورک دست ایسیک ها رو از شبکه کوتاه کنن.

این که آیا میصرفه این ایسیک ها رو بخریم یا نه طبق نکات بالا زیاد مطمئن نیستم به صرفه باشن به خصوص این که این ایسیک ها تا به ایران برسن اون زمان طلایی سودآوری خارق العاده خودشون رو هم معمولا از دست میدن. بنابراین این که بخرید یا نخرید کاملا تصمیم شخصی هستش ولی به نظر من خرید این ایسیک‌های جدید فقط پر کردن جیب شرکتهای سازنده و فروشنده ها هستش و عملا سودی برای ماینر ندارن.

 

اگر این مطلب برای شما مفید بود می‌توانید برای تشکر به آدرس‌های زیر ارز دیجیتال ارسال نمایید:

ETH, ETC, UBQ:
0x2E32cC6301BFD64359484C4D015BE9f66Ed58ec2

XMR:
48dw6v23itw5ACYkv4PZ1pKvEuLVnYNEvQxga5uQgyuEdbzBxy6Xb2WX1mTvD1mECzGCo9vFvA7iCN72iYatuXuuCoxM1Ci

همچنین ببینید

تاریخچه‌ای در مورد استخراج رمزارزها

چهار نوع نوع سخت‌افزار برای استخراج بیت کوین وجود داره: CPUها، GPUها، FPGAها و ASICها. …

۴۹ نظر

  1. مطلب جالبی بود و البته به شخصه دارم از این شرکت ها متنفر میشم که دارند همه چیز را به نوعی خراب می‌کند

  2. بنظرم دادن فورک اسیک پروف واجبه چون مهمترین شاخصه کریپتو که غیر متمرکز بودنشه با دستگاهای اسیک عملا منسوخ میشه

  3. در بازار امروز خرید l3 با قدرت ۱۸۰mh برای litecoin چطور ارزیابی میکنید

    • خودتون توی سایت whattomine.com میتونید محاسبه کنید.

      • اونو چک کردم مثلا t9 با یه برق ارزون قیمت ماهی ۹۰$ سود میده ولی سختی btc یا ltc چطوری برای ۶ ماه دیگه ارزیابی میکنی ؟

        • انتماینر T9 4 نوع بچ نامبر داره با قدرت های مختلف. شما کدوم مدل رو میگی؟
          قویترین بچ رو حساب کنیم که الان موجودی ندارن ۱۲ تراهش مید هبا مصرف ۱۴۳۰ وات. که در بهترین حالت این ماه ۰.۰۱۸۴ بیت کوین به شما میده. با احتساب بیت کوین ۶۵۰۰ دلاری و هزینه برق ۰.۰۵ دلاری (۳۲۲ تومان) شما عملا نصف هزینه ماه رو باید صرف برق کنید با برق خانگی.
          سختی همه سکه ها تا زمانی که تکنولوژی جدیدتری نیاد یا افزایش در قیمت سکه نداشته باشیم تا مرز سوددهی قیمت اون سکه ماهیانه ۵-۱۵ درصد افزایش خواهد داشت.
          چه لایت کوین چه بیت کوین یا اتریوم یا غیره

  4. z9 mini الان قیمتش ۸۵۰$ زده قیمتشو این قیمت شما برای کی هست ؟
    بنظر خودت تا کی میشه استفاده کرد از این دستگاه یعنی فورک بدن و عملا بدون استفاده بشه ؟

    • همین الان در سایت بیت مین چک کردم قیمت ۱۹۹۹ دلار هستش. ۸۵۰ کجا زده؟
      همین هفته پیش بیت کوین گلد اعلام کرد که فورک میده. همین اتفاق احتمالا در مورد زیکش و زنکش و زدکلاسیک هم بیوفته.
      بله فورک بدن عملا غیر قابل استفاده میشن یعنی میشه استفاده کرد ولی عملا چیزی که بشه پول خودشون رو هم در بیاره ماین نمیشه کرد باهاشون

  5. واقعا ممنون بابت اطلاعات مفیدتون هیچ جایی به این سادگی توضیح نداده بود همه سعی میکنن یه جوری بگن خیلی سود داره تا دستگاهشون رو بفروشن

  6. سلام
    من دقیقا چند روز دیگه میخواستم A9 بخرم به عنوان یه تازه وارد شروع به ماین کنم
    الان تقریبا دوهفته اس که دارم تحقیق میکنم ببینم چی خوبه و چی بد ولی اولین باره کسی در مورد این دستگاه و دستگاه های مشابه این جور صحبت میکنه…… تا الان تو انجمن های زیادی عضو بودم که کارشون این بود ولی کسی ازین دید کوتاه مدت به این دستگاه ها نگاه نکرده بود
    البته با توجه به دلایلی که مطرح کردید حرفتون منطقیه و در مقایسه با قیمت بالایه این دستگاه ها ریسک بازگشت سرمایه و سودآوری هم خیلی بیشتر میشه
    حالا جدای ازین ها به نظرتون ماین کردن با ریگ ها چطوره؟
    اونا که به الگوریتم خاصی محدود نیستند
    میشه هر موقع که سختی الگوریتمی بیشتر شد بریم سراغ ماین الگوریتم دیگه؟!
    ممنون میشم اگه نظرتون رو در این مورد بدونم؟!

    • کلا از نظر بنده ماینینگ فعلا در شرایط ایده آل قرار نداره. شاید اصلا به شرایط ایده آل هم برنگرده. اگر قبلا ریسک سرمایه رو ۵۰ درصد میدیدم الان ۹۰ درصد میبینم.
      الان شما با ۳۰ میلیون میتونی یدونه ریگ ۸ کارته ببندی
      پارسال میتونستی ۳ تا ریگ ۸ کارته ببندی
      الان با ۳۰ میلیون تقریبا میتونی ۱۰ اتریوم رو مستقیم خریداری کنی
      ولی اگر ریگ بخری و ماین کنی ته سال در بهترین حالت ۵ اتریوم ماین کردی. یعنی انگار هیچ کاری نکردی. یک سال پول برق دادی سختی کشیدی برای چیزی که روز اول داشتی
      یعنی ضرر کردی. کلی پول برق دادی. کلی وقت گذاشتی. تهش هم ضرر بوده.
      توی ماینینگ اگر ظرف کمتر از ۶ ماه به اصل پول نرسی میری توی ضرر. اصل پول هم به دلار و بیت کوین و اتریوم سنجیده میشه نه ریال!
      با توجه به این که تکنولوژی رو به پیشرفت هستش. احتمالا اومدن کارت گرافیک های جدیدتر. پوز شدن شبکه اتریوم. اومدن ایسیکها و … اصلا وارد شدن به دنیای ماینینگ کاری تماما اشتباه هستش.
      انگار ۳۰ میلیون داشتی تا ته سال ریز ریز خرجش کردی

      این ۵ اتر خیلی خیلی خوشبینانه هستش
      در حالت عادی ماهی ۵-۱۵ درصد از ماه قبل کمتر ماین میکنید چون سختی شبکه میره بالا
      پارسال محاسبه که میکردی میگفتی هر ریگ ۸ کارته ماهی ۱.۵ اتر میده هر کدوم ولی الان همون ریگ ها نیم اتر هم نمیده در ماه
      در عرض کمتر از یک سال
      یعنی اگر یه افزایش قیمت مثل دی ماه اتفاق بیوفته و ماینر بریزه تو شبکه این ۵ اتر تخمینی حتی اگر اون ۵-۱۵ درصد افزایش سختی رو لحاظ نکنیم به شدت کم میشه
      یهو میبینی میشه در حد ۲ اتر! یا حتی کمتر
      حالا اینی که میگم شما پارسال میتونستی با ۱۰ میلیون یه ریگ ۸ کارته بخری یه نکته جالب دیگه هم داره
      با ۱۰ میلیون میتونستی اتریوم ۷ دلاری بخری همون موقع
      اگر اتریوم رو روی ۱۴۰۰ دلار میفروختی میشد ۲ میلیارد تومن
      یعنی ۲۰۰ برابر
      همین الان روی ۳۰۰ دلار هم میشه ۴۰ برابر نسبت به اون موقع
      حالا اونی که ماین کرده نهایتا چقدر مگه تونسته اتریوم ماین کنه؟

      • صحبتهاتون قابل تامل هست.نمیدونم تو زمینه ماین کردن چقدر تجربه دارید ولی آدم وادار میشه محاسبات دقیقتری رو در ارتباط با ماین کردن انجام بده تا سرمایه ش تلف نشه.
        مثالی که زدید در مورد اتریوم بود که کاملاً موافقم.واقعاً واسه این الگورتیم و یا بیت کوین دیگه ماین کردن جذاب نیست ولی واسه کوین هایی مثل زی کش و الگوریتم اکواهش هنوز آدم رو غلغلک میده.
        دستگاه zeon180 با قیمت حدود ۲۰ هزار دلاری میتونه نزدیک به ۱۸۰ دلار در روز درآمد زایی داشته باشه.بازگشت سرمایه ش هم حدود ۴ ماه هست.
        دوست دارم نظرتون رو منطقی و حرفه ای بدونم.با ۲۰ هزار دلار یه ایسیک می خرید و ماین می کنید یا ارزهایی مثل زی کش،اتریوم،دش،لایت کوین و … میخرید

        • ایجور محاسبات در مورد ارزهایی که تقریبا stable شدن هم درست نیست چه برسه در مورد این ایسیک هایی که به یک باره قدرت چند صد برابری رو به کاربر ارائه میدن. این سایتهایی که شما توش محاسبه میکنید فقط ماشین حساب هستن و نمیتونن پیشبینی دقیقی از وضعیت هش ریت کل اون شبکه برای شما داشته باشن.
          پس این محاسبات اشتباهه. چرا؟ اگر در کل دنیا فقط یک عدد از این دستگاه تولید بشه و شما داشته باشیدش، بله محاسباتتون درست هست و روزی ۱۸۰ دلار درمیارید و در عرض ۴ماه پول دستگاه برمیگرده و تا آخ عمر روی ۱۸۰ دلار در میاره و به مرور میلیونر میشید.
          وگرنه در عمل تقریبا غیر ممکنه، چون از این دستگاه بسیار زیاد تولید میشه و اول به خودشون،نزدیکان، فارمرهای عظیم که درخواست خرید بالا دارن میرسه و بعد از ۱-۲ماه در بهترین شرایط به شما میرسه، اون موقعی که به شما رسید، سختی شبکه به شدت بالا رفته. همین مثالی که در خود پست برای انتمایتر A9 و موارد مشابه زدم.

          برای مثال زد۹ درآمدش ماه پیش ۲۰۰۰دلار در ماه بود ،قبل از اون ۶۰۰۰دلار بود، الآن شده ۳۰۰دلار در ماه و تا ۲ماه بعد میرسه به زیر ۱۰۰دلار در ماه.
          به این میگن “افزایش سختی شبکه”
          ۶۷% افزایش سختی طی ۳ ماه. میشه ماهی تقریبا ۲۲% افزایش سختی بصورت متوسط. ما میگیم اگر ۲۰% باشه، پس کسی که زد۹ خریده هیچوقت به اصل پول (۱۳۲۸دلار،قیمت اسیک زد۹) نمیرسه.

          زمانیکه با کارت گرافیک با سرعت ۷۰۰MH/S میشد بیت کوین ماین کرد، اسیک یو اس بی اومد با سرعت ۲۰۰۰MH/S (حدود ۲گیگاهش بر ثانیه هم بهش میگن) که تمام کارت گرافیک ها بدرد نخور شدن و اون اسیک پر فروش شد. یعنی یک ایسیک اندازه یک USB Drive اندازه ۳ تا ریگ بیت کوین قدرت داشت. ولی بعد از اون اسیک های قوی تر اومدن و اون یو اس بی اسیک بی مصرف شد و اسیک های بزرگتر اومدن روی کار و همینطور قبلی تر ها حذف میشدن.

          به نظر من زمانیکه یک اسیک بتازگی میاد توی بازار بهیچوجه سمت خریدش نروید،چرا؟!»
          ۱) افزایش وحشتناک شدید سختی حتی پس از یک هفته از عرضه. همونطور که توی نمودار سیاکوین توی پست هم مشاهده میشه.
          ۲) قبل از اینکه عرضه جهانی بشه، دارنده و سازنده ی اون اسیک باهاش ماین میکنه و از قبل عرضه هم سختی افزایش پیدا میکنه
          ۳) وقتی به دست شما برسه غیر ممکن و محال هست حتی پول خود دستگاه هم در بیارید.

          موارد مشابه» اسیک a3 و اسیک D3 و اسیک +L3 از جمله اسیک هایی بودن که قبل از عرضه درآمد میلیونی گزارش میدادن ولی وقتی به دستشون رسید به زور روزی ۱-۲دلار درآمد داشتن.

          و باز هم تصمیم با خود شماست من نه اجبرای میتونم بکنم کسی رو نه اصراری دارم روی چیزی.

  7. سلام من یک سوال دارم مثلا اگ اپدیت بدن ک اسیک هارو غیرفعال کنند . شرکتی ک اسیک هارو ساخته نمیتونه برای اسیک هاش اپدیت اراعه بده تا دوباره بتونن ماین کنند ؟

  8. سلام . نظر شما در مورد خرید خود بیت کوین در این قیمتها چیه ؟ ممنون

  9. با عرض سلام و تشکر بابت اکتیو بودن قسمت نظرات.
    بنده مبلغ حدودی ۱۰ تومن دستم رسیده و میخواستم دستگاه s9j رو خریداری کنم تا اینکه به سایت شما وارد شدم و درمورد سختی شبکه فهمیدم…این شرکتی که ازش میخواستم خرید کنم به جورایی بهم اطمینان داده بود که در بد ترین حالت ممکن این دستگاه با قدرت ۱۴.۵ تراهش روزی ۵ دلار در میاره…که میشه ماهی ۱میلیون ۲۰۰ اینا…و پول برقش هم حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ میشه…که در نهایت همون ماهی ۱ تومن رو برام داره…یعنی در بدترین حالت من بعد از ۶ ماه نصف پول دستگاه رو درآوردم…من الان سئوالم از شما اینه با توجه به این ۲تا فاکتور شما پیشنهاد میدید بخرم یا نه…۱-همون سختی شبکه ۲-بالارفتن قیمت دلار….درسته که سختی شبکه خیلی بیشتر شده و بیشتر هم میشه….ولی از این طرف هم قیمت دلار هم بالا رفته…و من احساس میکنم یجوری سر به سر میشه…یکی از دوستان به من پیشنهاد خرید ارز های دیگه که تازه اومدن و رو به رشد هستن رو داد…و در آخر هم به نظرتون اگر دستگاه بهتری بگیرم یعنی مبلغی که هزینه میکنم ۲ برابر این مقدار باشه بازم ماین کردن رو توصیه میکنید یا نه ؟…با تشکر منتظر جوابتون هستم.

    • توی ماینینگ شما بعد ۶ ماه باید پول کل دستگاه رو به دلار در آورده باشید نه نصفش رو! بالا رفتن قیمت دلار رو هم بیخیالش بشید چون شما ممکنه به ریال سود بیشتری کنید ولی از طرف دیگه قدرت خریدتون هم کم میشه (یعنی در آمد شما ثابته). باید ببینید چند دلار هزینه کردید چند دلار به دست آوردید. توی این مارکت ریال رو بریزید دور از ذهنتون. مرجع بیت کوین و دلار هستش.

      بعد این ایسیک ها همگی تکنولوژی ۱۴ نانومتری دارن و شرکتهایی تولید کننده دارن با ترفندهای مختلفی از جمله اسم های گوناگون یا حتی تعبیه واتر کولینگ دارن اینها رو میفروشن. تنها دلیلی که به ذهنم میرسه اینه که دارن انبارهاشون رو از سری ۱۴ نانومتری خالی میکنن که محصوصلات بعدی خوشدون که با تکنولوژی های ۱۰ و ۷ نانومتری هستش رو عرضه کنن. همونطوری که خیلی از شرکت ها هم همین الان ایسیک های ۱۰ و ۷ نانومتری تولید کردن و داره به فروش هم میرسه مثل شرکت ژاپنی GMO.
      سر همین اگر حجم زیادی از این ایسیک های نسل جدید وارد بازار بشه عملا سختی شبکه افزایش شدیدی پیدا میکنه و انتماینر S9 به سرنوشت S7 دچار میشه و دیگه ارزش نداره باهاش ماین کنید.

      در مورد ایسیک های جدیدی هم که وارد الگوریتم های GPU mining میشن توی همین پست و کامنت ها خیلی توضیح دادم نیازی به توضیح بیشتر نمیبینم.

  10. سلام ادمین امیدوارم حالت خوب باشه ما میخواییم حدود ده تا از دستگاه های ماینر Antiminer S9j که سری جدید هستش و بصورت پیشفروش فروخته میشه رو بخریم یعنی الا که بیست شهریور نود و هفت هست ما سری j این آنتی ماینر رو که بعد سری i اومد تصمیم داریم بخریم من از چندتا فروشنده پرس و جو کردم گفتن که این سری آنتی ماینر ها سختی شبکشون رو پس دادن و الا در مقدار کفش کار میکنن یعنی همون ماهی صدوبیست دلار والا نمیدونیم به کی اعتماد کنیم فروشنده ها به ما گفتن ماینر های بیت کوین سختی شبکشون رو پس دادن و بیشتر از این دچار کاهش تولید نمیشن ولی از طرف دیگه اومدم کامنتهای شمارو که خوندم شوکه شدم اگه میشه راهنماییمون کنید البته ما برق صنعتی هم داریم و از کولرهم میخوایم برا فارممون استفاده کنیم!!!

    • سلام.

      اولا که آنتی ماینر نیست و انتماینر هستش یعنی ماینر مورچه‌ای

      ثانیا سختی شبکه رو پس دادن دیگه چه اصطلاح مسخره ای هستش؟ مگه گوشی دارن میفروشن که میگن این سری گوشی جواب پس دادن؟ (که باز همین لفظ رو برای گوشی هم قبول ندارم) سختی شبکه یه روند داینامیک هستش که هر ۲ هفته با توجه به میزان قدرت شبکه به صورت خودکار تنظیم میشه که بلاک های بیت کوین توی همون ۱۰ دقیقه پیدا بشن (نه زودتر و نه دیرتر). افزایش سختی شبکه به این معنی هستش که ماینری که با یک دستگاه داشته X مقدار بیت کوین ماین میکرده از این به بعد ۹۰% X رو ماین خواهد کرد. شما خودتون با خریدن ۱۰ عدد ایسیک و اتصال به شبکه به نوبه خودتون سختی شبکه رو بالا میبرید. خب مسلما افراد دیگه ای هم خریداری میکنن و به شما ملحق میشن و سختی شبکه به این حالت به مرور افزایش پیدا میکنه.

      از طرف دیگه سری S9 از سری ایسیک های ۱۶ نانومتری هستش. شرکتهای تولید ایسیک دارن به سمت تولید ایسیک های ۷ و ۱۰ نانومتری میرن که مصرف کمتر و قدرت بالاتری داشته باشن. آخرین شرکتی که هنوز ۷ و ۱۰ نانومتری ارائه نداده (که باید زودتر از بقیه ارائه میداد) شرکت بیت مین هستش. به نظر میرسه این شرکت با تغییرات ریز و گول زننده در مشخصات و قیمت انتماینر S9 با نام های i و j سعی داره انبارهای خودش رو از چیپهای ۱۶ نانومتری خالی کنه تا فروش ایسیکهای نسل بعدش رو شروع کنه.
      مسلما با اومدن ایسیک های نسل جدیدتر این افزایش به مرور در سختی شبکه که عرض کردم به یک افزایش شدید سختی شبکه تبدیل خواهد شد.

      شما کافیه یه سرچ جزئی داخل گوگل بکنید ببینید سختی شبکه ظرف همین چند روز گذشته چقدر افزایش داشته.

      طبق چارت سختی در هفته گذشته ۵ درصد و در ۳۰ روز گذشته ۱۰ درصد و در سه ماه گذشته ۴۰% افزایش داشته. با این حساب اگر شما ۳ ماه پیش ایسیک میخریدید تخمین میزدید درآمد ۱۰۰ دلاری دارید الان ۴۰ درصد از درآمد شما کم شده. یا اگر اول ماه ایسیک خریده بودید ۱۰ درصد کم شده.

      https://www.coinwarz.com/difficulty-charts/bitcoin-difficulty-chart

      حالا شما حساب کنید اگر روند مارکت هم سیر نزولی خودش رو ادامه بده و سکه ها افت قیمت داشته باشن عملا شرایط کاهش درآمد دلاری بسیار وخیم تر هم میشه.

      • داداش من چیکار کنم میخوام باهات در تماس باشم یکم منو بیشتر راهنمایی کن الا این دستگاه رو نخرم چیکار کنم چطوری باهات درتماس باشم آدرس ایمیلم رو که داری!!!

        • سلام. نمیخوام بیشتر از این سایت دیگه وقت بذارم برای این قضیه ماینینگ. اگر سوالی دارید که توی مطالب و کامنتهای سایت نیست همینجا بپرسید معمولا میام پاسخ میدم.

  11. بنظرت بیت کوین قیمتش از اینم پایین تر میاد!؟
    آیا استخراج بیت کوین با برق صنعتی هم نمیصرفه!؟
    ماهی شصت هزار تومن پول برق بدی با دستگاه S9J بنظرت با توجه به شرایط پیش رو بازم نمیصرفه!؟

    • ۱. من در مورد مسائل فنی ماینینگ میتونم نظری بدم روی قیمت ها نظری ندم بهتره.
      ۲. من تو محاسباتم تا حالا اصلا مصرف برق رو لحاظ نکرده بودم. مسلما هرچی برق ارزان تر باشه ضرر کمتره در حال حاضر ولی باز هم روی سود شک دارم. مسئله اصلی فعلا تغییر نسل ماینرها هستش و امکان کلا به صرفه نبودن ماین کردن با این دستگاه ها وجود خواهد داشت.

      • سلام خوبید شما میگید که امکان به صرفه نبودن این دستگاه های ماینینگ وجود داره و با توجه به سختی شبکه و یا تغییر سیاست ها شاید روزی برسه که اصلا این دستگاه ها بدرد نخوره و یا آجر بشه…

        پس چرا شرکت های بزرگ و یا افراد ثروتمند تو کشورهای خارجی چندین هزار دستگاهو برای ماین به کار می‌گیرن؟ همین چند روز پیش خبری خوندم که کشور کره هم وارد این بازی شده و مکانیو با ۳ هزار دستگاه برای ماین آماده کرده،

        یعنی آیا واسه اونا سختی شبکه و مشکلات برق نیست آیا دستگاه های اونا قدیمی نمیشه؟ آیا مهندسین و متخصصاشون ازین قضایا و مشکلات آینده خبر ندارن؟

        من تازه یه ماهه با ماین و بیت کوین آشنا شدم، و میخواستم واسه ماین سرمایه گذاری کنم، ولی خب اصلا نمی‌دونم آینده داره یا ارزش داره ؟ یا باید کلا بیخیال شد

  12. سلام بازم ازت چندتا سوال فنی دارم !!!!
    بنظرت سرمایه گذاری روی ریگ و کارت گرافیک برای ماین کردن بیت کوین چطوره میصرفه یا نمیصرفه!؟
    یه ماینر جدید اومده به اسم Whatsminer M10 که قدرت
    ۳۳TH/S داره و سی و سه میلیون تومن قیمتشه این چجور ماینریه بنظرت توش از پردازنده های هفت نانومتری استفاده کردن!؟
    صلاح دید خودت سرمایه گذاری رو ماینر کدوم ارز دیجیتالی بهتره تو این شرایط بنظرت باید حداقل چه مدتی صبر کنیم تا شرکت ها ماینر جدید و خوب ارائه بدن اصلا بنظرت منتظر موندن کار خوبیه!؟

    • در مورد سوال اول که من خودم ریگم رو فروختم و مستقیم کوین خریدم. چون قیمت کوینها دامپ کرد و دیدم با پول ریگ میتونم تعدادخیلی بیشتری از چیزی که ماین خواهد کرد کوین بخرم.
      در مورد سوال دوم همین ماینر رو توی گوگل اسمش رو سرچ کنید به جواب میرسیدید نیازی ب هسوال نبود.
      من در شرایط فعلی خودم از ماینینگ خارج شدم و نظرم رو توی پست ها و کامنتهای زیادی گفتم.

      در نهایت هیچکس نمیتونه اصلا این مارکت رو پیشبینی کنه. کلا باید به سرمایه گذاری مثل یه بلیت بخت آزمایی نگاه کنید.

  13. ببخشید کسی روشی رو بلده که بشه باهاش الگوریتم دستگاهای اسیک رو تغییر داد؟
    و آیاچنین کاری قابل اجراست؟

    • ایسیک یعنی Application Specific Integrated Circuits، یا مدار مجتمع با کاربری خاص. یعنی این کاربری خاص در خود سخت افزار این مدارها نهادینه شده.
      ایسیکها طی یک روند مهندسی تولید میشن که یک کار خاص رو برای شما انجام بدن فقط. یک ورودی خاص رو بگیرن، الگوریتم خاص استفاده کنن و خروجی به شما بدن.
      اگر این ورودی یا الگوریتم به هرنحوی تغییر پیدا دیگه ایسیک قابلیت محاسبه این ورودی یا الگوریتم جدید رو نخواهند داشت.

  14. سلام،
    سایت و مطالب خوبی داری، مفید و البته درست !

    چند روز گذشته داشتم در مورد ماینرهای FPGA جستجو میکردم، البته سری جدیدش که از نظر سخت افزار قوی تر و با توجه به انعطاف پذیری ای که داره میتونه کارت گرافیک ها رو از رده خارج کنه !
    خلاصه اینکه کلاً یه بازیه با جیب خریداران که فقط سودش تو جیب سازنده ها و فروشنده ها میره … هر دفعه میتونن با یه تغییر محصول قبل رو کم ارزش یا بی ارزش کنن و برن سراغ فروش محصول جدید !
    سازنده های ماینر یه مدیریت قوی بازار دارن که از ضرر دیگران برای نفع بالای خودشون استفاده میکنن.
    من خودم تخصصم الکترونیک و تا حدی FPGA هست. تنها حالت ماینینگ که به صرفه هست اینه که آدم بیاد خودش یه الگوریتمی رو که حتی عرضه کنندگان خدمات FPGA هم هنوز واردش نشدن پیاده سازی کنه و به صورت مخفیانه ماین کنه !
    البته همین هم انجامش تو ایران سخت تره، چون نیاز به سخت افزار قوی FPGA هست و تهیه و ساخت برد مقرون به صرفه ش هم کار سختیه … ( همه قطعات و بردها و … باید از خارج کشور تهیه بشن).
    کاری که حداقل روس ها رو میدونم دارن انجام میدن ! حتی تو یه فروم پست یکیشون رو هم دیدم …
    البته این کار نیاز به وقت بسیار زیاد و کار تخصصی بالایی در زمینه پیاده سازی الگوریتم روی FPGA داره که در شرایط فعلی من برام مقدور نیست.
    شما با توجه به تجربه و دانشی که تو زمینه ماینینگ دارین، کدوم بخش رو بهتر میبینین ؟ خرید و فروش ارز ؟ با چه استراتژی ای … ؟
    میخوام نظر شخصی شما رو بدونم – البته در صورت امکان.

    موفق باشین.

    • چیزی که باعث ارزش و قیمت گذاری یه کوین میشه میزان اجماع ماینرها و جامعه کریپتو هستش که بهش اجماع (consensus) میگن.
      شما بیای یه الگوریتم برای خودت بزنی بشینی توی خونه خودت ماین کنی که فقط خودت هم میدونی همچین چیزی وجود داره رو ماین کنی به نظر خودتون خنده دار نیست؟ یا شاید من اصلا متوجه منظورتون نشدم.
      اگر منظور شما پیاده سازی الگوریتمهای متفاوت برنامه نویسی بر روی FPGA ها بر روی کوین های کنونی هستش که خب مسلما و قطعا نتیجه بهتری داره اگر دانشش رو داشته باشید.

      با توجه به مدتی که توی کریپتو بودم موقعی که کوین ها قیمت بالایی دارن به نظر وقت مناسبی برای وارد ماین شدن هستش به شرط این که قطعات قیمتشون بالا نرفته باشه با کوین ها. مثلا قیمت کوین دو برابر شده باشه و قیمت سخت افزار هم دو برابر بشه این حالت صدق نمیکنه. البته این نکته رو هم نباید فراموش کرد که زمانی که قیمت کوین میره بالا ماینر زیادی وارد شبکه خواهد شد و سختی شبکه هم بالا میره. این سختی شبکه دیگه بعد از افت قیمت کوین هم کم نخواهد شد.
      از طرفی موقعی که حساب میکنید من امروز دستگاه بخرم میشه ۴۰ میلیون ته سال ۱۰ عدد از اون کوین بهم میده در بهترین حالت ولی اگر همون ۴۰ میلیون رو برم همون کوین رو بخرم میتونم ۲۵ عدد بخرم مسلما وقت مناسبی برای ورود به ماینینگ نیست. چون بعد ۱ سال به نسبت چیزی که همین الان بدون دردسر میتونستید داشته باشید بسیار متضرر شدید.

  15. سلام دیدیم جواب همه رو میدید گفتم منم سوال کنم . من دو دستگاه s9i دارم و فعلا ازشون راضی هستم شاید سختی شبکه افزایش پیدا کنه ولی میدونم هیچ وقت قرار نیست هارفورک بهش بخوره . حالا میخوام یکم ریسک کنم با ۶۰ میلیون یک دستگاه z9 بخرم که ۴۰kols قدرت میده با توجه به اینکه این دستگاه های اسیک ایکوهش برای ارز های زن کش و زی کش و هاش حدود ۶ ماهی هستن و فقط btg اپدیت هاردفورک داده میارزه ریسک بکنم ؟ چون با ۶۰ میلیون هزینه بخواد ماهی ۷ هم بده تقریبا عالی هست و من راضیم درصورتی که با ماین کردن زن کش درامد بسیار بیشتری هم خواهد داشت اما میترسم هاردفورک بدن از کجا باید بفهمم که تصمیم بر دادن هاردفورک دارن یا نه .

    • چیزی به نام هیچ وقت وجود نداره. حتی ممکنه روزی community توسعه دهندگان بیت کوین روی یک هارد فورک به اجماع برسن همونطور که تا به حال کلی BIP برای بیت کوین ارائه شده و کامیونیتی به اجماع رسیدن و روی بیت کوین پیاده شده. (ولی خب احتمالش خیلی کمه)

      قبل از این که ایسیک رو خریداری کنید شاید بد نباشه یک نگاهی به افزایش هشریت شبکه های کوین هایی که هارد فورک ندادن بندازید. اصولا در استیبل ترین کوین که الان بیت کوین هستش ماهی ۱۰-۲۰ درصد درآمد افت پیدا میکنه پس این ماهی انقدر که میگید هم یه جورایی محاسبه درستی نیست. ممکنه این ماه ۷ میلیون باشه ماه بعد ۵ میلیون و همینطوری کاهش پیدا کنه (احتمالا هم با شیب خیلی شدیدتر)

      و در نهایت این که کدوم کوین های فورک میدن یا نه رو میتونید از فروم زیر یا فرومهای رسمی خودشون دنبال کنید:

      https://www.reddit.com/r/zec/comments/8h14ms/equihash_antiasic_fork_every_equihash_coin_and

  16. آقا سلام مجدد و خسته نباشید
    چندتا سئوال داشتم…
    ۱-با افزونه CryptoTab browser تا حالا ماین کردید شما ؟من یکی از دوستا پیشنهاد داد دارم انجام میدم…هنوز به مبلغی که بشه برداشت کرد نرسیده(حداقل۰.۰۰۰۱…مثلا ۰.۰۱ میشه حدود ۱۱ میلیون اینا )ولی نزدیکه…خواستم ببینم چجوریه مشکلی پیش نمیاد چون سیستم قوی نیس(۴گیگ رم ۱ گیگ گرافیک یه سی پی بو ۲ هسته)..من مثلا زمان هایی که خونه نیستم سیستم روشن میزارم تا ماین کنه…هش ریتم هم این عدده ماکزیمم..۵۰.۳۰۱۹۵۰۷۱۷۸
    H/s
    ۲-زده اگر کسی رو با لینک ما به این نوع ماین کردن دعوت کنیم یه درصدی هم میده…و مثلا با وب گردی میزان هش ریتش بالا تر میشه…برام جای سئوال بود چجوری با وب گردی میزان هش ریتش میره بالا ؟
    ۳-برای چنج کردنش چجوریه ؟ چون من الان فقط ایمیلم به این افزونه وصل هست…سایتی که میرم برای چنج چجوری میفهمه که من چقدر ماین کردم…برای مثال به والت بلاک چین…اصلا گزینه کارت به کارت…یا ریختن ب والت من تو این افزونه ندیدم…
    ۴-و در آخر هم من الان خودم زیر مجموعه دوستم هستم…و دوستم زیر مجموعه یک نفر دیگه…خواستم ببینم منم زیر مجموعه اون آدم قرار دارم یا نه فقط برای دوستم به حساب میام..؟

    • سلام
      بهتر بود این سوال رو زیر پست مرتبط تری میپرسیدید ولی باز جواب میدم.

      در واقع شما به جای استفاده از مرورگر های فایرفاکس و…. از کریپتو تب استفاده میکنی در عوض اون، این مرورگر از قدرت پردازش CPU دستگاه شما استفاده میکنه و در اصل (و به احتمال قوی) یک سکه الگوریتم کریپتونایت مثل مونرو رو ماین میکنه و بعد از تبدیل کردن به شما بیت کوین پرداخت میکنه.

      حالا داستان چیه؟
      ۱. این که میگه بیت کوین ماین میکنه در واقع داستانی بیش نیست. چون یک ایسیک صنعتی (antminer s9) با قدرت ۱۴ تریلیون (ترا) هش در ثانیه در بهترین حالت ته یک سال ۰.۱۵ بیت کوین ماین خواهد کرد! و این که کاربری با مثلا ۲۰۰ هش بیشتر از این مقدار پردازش اینجام بده اصلا از لحاظ عقلی مسخره هستش!
      ۲. نکته مسخره تر این که شما با زیرمجموعه گیری اصلا امکان این رو خواهید داشت که هش ریت رو بالا ببرید! هش ریت یعنی قدرت محاسبات هش در ثانیه تماما به قدرت سخت افزاری وابسته هستش نه به چیز دیگری!
      ۳. این سایتها و برنامه ها اصطلاحا HYIP هستن. اگر کمی جستجو کنید توی اینترنت توی سالیان اخیر تعداد زیادی اومدن و کلاهبرداری کردن و گذاشتن رفتن! یعنی میان به ترفندهایی به شما القا میکنن که بسیار درآمد زیادی خواهید داشت اگر کارهایی که ما میکنیم رو انجام بدید. حتی برای ثابت شدن این حرفشون مقداری هم پرداخت انجام میدن که شما قشنگ باور کنید.
      نمونه اخیر این سایت ها، سایت دوج ماینر بودش که اتفاقا پول خوبی هم به کاربرا میداد. خیلی ها افتادن به زیر مجموعه گیری و از این که واقعا دوج کوین بهشون داده میشد ذوق میکردن. بعد که دیگه زیرمجموعه نتونستن جمع کنن ترغیب شدن از بسته های افزایش هشریت استفاده کنن (همون چیزی که توی کریپتوتب به اسم boost نوشته شده) و کلی پول دادن و بسته ها رو خریدن و کلی ذوق داشتن که دارن سودهای چند صد درصدی میکنن. یک شب خوابیدن صبح پاشدن دیدن جا خیسه و بچه نیست! سایت دوج ماینر یکدفعه ناپدید شد. این داستان برای همین ۲-۳ ماه پیش هستش!
      ۴. این کریپتو تب در اصل همون سیستم دوج ماینر رو پیش گرفته با یه تفاوت. این که شما فکر میکنید واقعا دارید ماین هم میکنید. درسته دارید ماین میکنید ولی در اصل شدید قطعات کوچک یک ابرکامپیوتر بزرگ که داره برای صاحب کریپتوتب ماین میکنه. و خب درسته مثل دوج کوین پرداختی هم داره ولی این هایپ ها همشون شیوه شون همینه دقیقا. شروع میکنن به سرمایه جذب کردن (که در اینجا با سیستم های شما هم ماین میکنن)، از همون سرمایه ای که دارن جذب میکنن یه مقداری هم به کاربران پرداخت میکنن (چون واقعا قدرت ماین سیستم شما در حدی نیست که اونقدر بیت کوین بده. برگردید به همون ایسیک با قدرت ۱۴ تریلیون هش که بالا گفتم)، بعد از مدتی که سرمایه به حد خاصی رسید یکدفعه فلنگو میبندن! و این شمایی میمونی با وقتی که گذاشتی یوزر جمع کنی، برقی که مصرف کردی، پدری که از کامپیوترت در اومده، و خدای نکرده اگر پولی گذاشته باشی که اونم پریده.

      میتونی از طریق این لینک بری توی کانال من و اون موقعی که گفته بودم سایت دوج ماینر اسکم (کلاهبرداری) هستش رو ببینی. اون موقع چون پرداختی داشت کسی گوش نمیکرد ولی الان برو توی همون لینکی که زیر عکس هست و کامنتها رو بخون ببین چند نفر ضرر کردن:

      https://t.me/myner/185

  17. اقا واقعا دستت درد نکنه…نمدونم چجوری تشکر کنم ازت
    تازه قدرت من که ۲۰۰ نیس…۵۰ هس خخخ
    بعد اینم که گفتی ماین کردن به قدرت سخت افزاری فقط ربط داره کاملا درسته..من فقط با خودم میگفتم خب وقتی من یه نفرو به سیستم وصل میکنم انگار قدرت سخت افزاری اون مال من هست یا بخشیش…پس منطقی هست که از بیت کوین ماین کرده یکمشو به من بده…که اینجور که شما گفتی فهمیدم کلا کل قضیه دروغه
    اها بعد راستی شرمنده برای اینکه اینجا پرسیدم…نمدونستم جای مربوط بهش کجاس…چون دفعه قبل همینجا سئوال کردم جواب داد دیگه گفتم همینجا بپرسم…و داخل کانال هم جوین شدم…خلاصه تشکر

    • مخلصم.

      نه آخه زیر این پست خیلی شلوغ شده گفتم شاید مثلا زیر پست دیگه ای میپرسیدی شاید بهتر بود. وگرنه مشکلی نیست.

  18. ایول دکتر مهندسمون

  19. سلام میشه شماره تماسی به من ایمیل کنید تا سوالات بپرسم ؟؟

  20. با سلام و خسته نباشید خدمت جناب admin . دوتا سوال از شما داشتم اگر لطف کنید و جواب بدهید.

    اول اینکه من میخوام مونرو ماین کنم با کارت گرافیک . در مورد مونرو یکم تحقیق کردم با دستگاه اسیک نمیشه ماین کرد پس سختی شبکه نداره ؟ ما GPU خوبه ؟
    و دوم در مورد نرم افزار computer ایا این هم کلاه برداریه ؟ با تشکر

    • در مورد سوال اول بهتره راجع به مفهمون سختی شبکه توی همین سایت مطالعه کنید. چون قبلا توضیح دادم. ربطی هم به CPU،GPU، FPGA، ASIC نداره.
      اصلا نشنیدم اسم این نرم افزار رو. ولی مطمئن باش هرچیزی که میگه بیا با سیستم شخصی خودت ماین کن و حتی بیشتر ریگ و ایسیک به شما میده اسکم هستش.

  21. سلام ادمین عزیز

    میخواستم یکشنبه همین هفته که میاد ۱۴/۷/۹۷ برم یه z9 mini بخرم که با خوندن سایت شما کلا منصرف شدم.
    همیشه پیش خودم میگفتم که اگه یه ماینر ۱۵ میلیونی ماهی ۱۷۰ دلار بده خب دیگه کسی کار نمیکنه همه یه ماینر میخرن یا چندتا ماینر میخرن میزارن خونه میخورن ومیخوابن همیجوری پول میاد تو حسابشون.
    تا اینکه مطالب شما رو خوندم.
    حالا با پولم میرم یه کاره بهتری انجام میدم.
    have a good time

  22. ممنون از مطالب جالبتان من مدت کوتاهیه وارد بحث ارزهای دیجیتیالی شدم در نظرم داشتم یه دستگاه A9 رو بگیرم ولی با راهنمایی شما نظر درباره ماینینگ ها تغییر پیدا کرد اما سوالی داشتم درباره سختی شبکه: نمیشه ارزهایی رو ماین کرد که سختی شبکه کمتری داشته باشن
    ایا اونها به صرفه نیست ممنون میشم راهنمایی کنید

    • سختی و قیمت یک کوین تقریبا با هم یه رابطه مستقیمی دارن. یعنی همیشه ماینرها سکه هایی رو ماین میکنن که سود بیشتری میده و سختیش شبکه این سکه ها میره بالاتر. و از طرف دیگه سکه ای که سود کمتری بده سختی شبکه کمتری داره مسلما.
      و خب یکی از دلایل ارزشمند شدن یک سکه اینه که ماینرهای بیشتری اونو ماین کنن.

  23. سلام شما میگید این دستگاه های ایسیک الان بازار حداکثر تا زمان معرفی سری جدیدترشون که تراشه های کم مصرف وقوی تر هستن فقط کاربرد داره بعد از اون دیگه هیچ سود دهی ندارن و ضرر میزنن درسته؟خب وقتی سری جدید تر بیاد بازار مدل قدیمی تر مثل s9jکلا دیگه از کار میفته یا که نه هنوز میتونه به ماینینگ ادامه بده ولی اینبار با سود دهی کمتر ولی وقتی طرف ۱۰ یا مثلا۲۰ دستگاه دستگاه داشته وتقریبا پول خود دستگاه ها رو تونسته دربیاره چی؟اگه مثلا هیچ پولی بابت برق پرداخت نکنه ؟وقتی دستگاه جدید بیاد دستگاه قدیمی تر ارزون تر میشه ما هم که پول ۲۰ دستگاه خودمونو درآوردیم حالا با این پولی که ۲۰ دستگاه خودمون درمیاره در عرض چند ماه میتونیم به دستگاهامون اظافه کنیم مثلا بشه ۲۵ دستگاهs9j اینجوری میشه یه مقدار از سختی شبکه کم کردوجبران کرد ولی درکل بنظرم ماینینگ فقط به سود فروشنده های اینجور دستگاه ها هست من اوایل به عنوان شغل ثابت بهش نگاه میکردم ولی بعد از خوندن مطلبتون فهمیدم هیچ آینده ای برای ماینر ها وجود نداره خریدن خود سکه بهتره تا ماین کردنش یه شایعه هایی میاد میگن بیت کویین تا ده هزار دلار میره این یعنی سود برای کسی که سکه خریده وضرر برای کسی که ماینینگ میکنه

  24. ادمین عزیز سلام، اینکه تجربه های ارزشمند خودتون رو که معلومه نتیجه مدت ها کار حرفه ای و مطالعه اصولی هست اینجا به راحتی با دیگران به اشتراک میگذارید واقعا و بدون تعارف جای تشکر خیلی زیادی داره، امیدوارم همیشه موفق باشید. میخواستم نظرتون رو در مورد خرید دستگاه های ASIC دسته دوم بدونم، از اونجا که این دستگاه ها افت قیمت زیادی کردن و بعضی هاشون رو تقریباٌ با نصف قیمت فروش اولیه میشه خرید با فرض سالم بودن دستگاه و تامین برق ارزان مثلا تعرفه برق کشاورزی میشه به برگشت سرمایه و سود دهی دستگاه در دراز مدت امیدوار بود ؟

  25. من همه رو.خوندم ولی مثلا دستگاه
    M3x سه تومنی با سود خالص ماهی یک.تومن الان بهد سه ماه پولش درمیاد و ماه بعد ش سود نیست مگه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *